Když i profesionálce vyhrknou při poslechu opery slzy

29. leden 2018
veber-kacirkova-dsc_2934.jpg

Petr Veber na návštěvě u Jany Šrejmy Kačírkové.

Ráda, hodně a charakteristicky se směje, ochotně vypráví a k tomu také moc dobře a zajímavě zpívá. Sopranistka Jana Šrejma Kačírková na sebe v posledních letech v operním oboru několikrát krásně upozornila, získala už také dvě ceny Thálie. Však má jednu sošku doma, v pražském paneláku, pěkně vystavenou, vedle Libušek z festivalů Opera. Ta druhá je u maminky v Českých Budějovicích. 

veber-kacirkova-dsc_2891.jpg

První únorovou sobotu a neděli vysíláme na stanici D dur v sobotu a v neděli dopoledne v programovém bloku „Na návštěvě u…“ hudbu, kterou mladá operní pěvkyně vybrala. Z devadesáti procent je to hudba operní, ale občas i nějaká jiná. I v té se nicméně většinou zpívá. Například Janáčkova Glagolská mše – jeden ze sólových partů zvolené nahrávky před lety nazpívala Libuše Domanínská. „Mám ji dodnes tak trochu jako učitelku a hlasovou poradkyni, ale ještě víc už dávno také jako přítelkyni, velmi blízkou osobu,“ říká Jana Šrejma Kačírková. Paní Domanínská ostatně stála u jejích uměleckých začátků.

Mezi nahrávkami, které hostitelka vybrala, je mnoho takových, které má sama jen někde stažené nebo je poslouchá na internetu. I když existují i na kompaktních deskách nebo na DVD, tolik jich na těchto nosičích nemá. Je už zcela dítětem nové doby. Logicky proto přiznává: „Jen tak sama pro sebe hudbu moc neposlouchám. Dělám to především účelově, když se něco učím.“ V její diskotéce či fonotéce, v té konkrétní, i v té virtuální, proto nejsou ani tak Mahlerovy nebo Brucknerovy symfonie, jako spíše opery a árie z nich.

veber-kacirkova-dsc_289

Výběr pro posluchače stanice D dur začíná Mozartem, mozartovské role přicházejí do jejího repertoáru postupně v tom pořadí, jak je umožňuje vývoj jejího hlasu. V sobotu Mozartem před polednem výběr také končí. Jana Šrejma Kačírková se mimochodem v těchto dnech v pražském Národním divadle podílí na přípravě nové inscenace Mozartovy Figarovy svatby.

Ve vysílání prozrazuje, kterého tenoristu má nejraději, samozřejmě vedle Luciana Pavarottiho. „Když jsem slyšela, jakým způsobem v závěru Bohémy v žalu Pavarotti volá jméno Mimi, vyhrkly mi slzy,“ přiznává umělkyně a dodává: „To se nedá naučit…!“

Nejvyšší uznání má hostitelka pro sopranistku Editu Gruberovou. Přiznává se k lásce k Pucciniho hudbě. Zabrousíme s ní i k Leonardu Bernsteinovi a jeho dílům pro hudební divadlo – Candide a West Side Story. Ale poslechneme si i její zpěv – v sobotu Rusalku, v neděli Terinku z Jakobína.

veber-kacirkova-dsc_2902
autor: Petr Veber
Spustit audio

Více z pořadu