Velikonoční koncerty z Dánska a Irska

21. březen 2018

První část sobotního večera uvede stanice D-dur záznamy z produkce Dánského a Irského rozhlasu, které byly spoučástí loňského Velikonočního dne Euroradia.  Zazní poměrně výjimečně uváděné tituly sakrální hudby kopmponované v polovině minulého a poslední dekádě předminulého století – Requiem Canticles Igora Stravinského, Stabat mater Francise Poulenca a Requiem Gabriela Faurého.

Igor Stravinskij byl pro 20. století klíčovou skladatelskou osobností, se zcela svébytnými estetickými postoji a originálním kompozičním stylem. Ovlivnil celé generace svých následovníků. Requiem canticles vzniklo ve skladatelově pozdním tvůrčím období a je dílem, ve kterém se skladatel konfrontoval s  moderními kompozičními technikami. S dramatickým textem líčícím setkání Stvořitele a prosebníka v soudný den koresponduje velice působivá hudba střídající čistě instrumentální a zpěvní části. Requiem canticles  zaznělo poprvé v říjnu 1966 na Princetonské univerzitě v New Yersey, dirigentem byl Robert Craft.  Requiem Canticles Igora Stravinského zázaní v provedení sólistů Tobiase Nilssona (alt) a Daniela Åberga (baryton), spoluúčinkuje Dánský národní koncertní sbor, hraje Symfonický orchestr města Malmö, dirigentem je Marc Soustrot.

Poulenc deska.jpg

Poulencovo Stabat mater

Jednou z nejzajímavějších osobností francouzské  hudby 20 století je Francis Poulenc jeho díla jsou velice často provozována, ať už jde o opery, komorní repertoár nebo sborové kompozice. Poulencovy skladby se vyznačují fascinující dualitou - rysy vážné, spirituální, ale i spontánní až nevázané. Důležitou skladebnou kategorií je pro Poulenca melodie  - měl smysl pro silnou melodickou linii a snažil se ji takovou psát, vnímal ji jako emocionální poselství. Poulenc napsal Stabat mater pro soprán sbor a orchestr roku 1950 u příležitosti úmrtí svého přítele  - umělce Christiana Bérarda. V záznamu Dánského rozhlasu zazní Stabat Mater Francise Poulenca  v provedení sopranistky Sylvie Schwartz, Dánského národního koncertního sboru a Symfonického orchestru města Malmö, dirigentem je Marc Soustrot.

gabriel_faure_by_pierre_petit_1905_-_gallica_2010_cropped.jpg

Faurého Requiem

K významným kompozicím francouzského novoromantického skladatele Gabriela Faurého patří Requiem d moll, op. 48 z roku 1890.  Představuje poměrně odlišnou hudbu, než jakou známe z velkoryse koncipovaných kompozic Requiem Verdiho nebo Berlioze. Faurého hudba zde záměrně postrádá dramatický akcent, hrozbu, je to hudba pokory, milosti a vykoupení, reflektující mysterium života a smrti v jejich přirozeném vnímání zákonité konečnosti.  Na provedení Faurého Requiem v komorní verzi vytvořené Davidem Hillem se podíleli sólisté Gavan Ring (baryton), Dianne Marshall (harfa), Adrian Mantu (violoncello), Bogdan Sofei (housle) a David Bremner (varhany), spoluúčinkoval Smíšený dětský sbor Irského rozhlasu za řízení Mary Amond O'Briena.

Vysíláme na D-dur v sobotu 31.3. ve 20:00

autor: Dagmar Henžlíková
Spustit audio