130krát Prodanou nevěstou. Dana Burešová zpívá Mařenku v pražském ND už ve čtvrté inscenaci

30. květen 2016

Sólistka opery pražského Národního divadla, sopranistka Dana Burešová, je jednou z pěvkyň, pro které můžete hlasovat v anketě o pěvecky nejkrásnější Mařenku ze Smetanovy Prodané nevěsty. Anketu i audio ukázky najdete ve speciálním článku na vltavské stránce Klasika.

Kromě Dany Burešové uslyšíte například Emu Destinnovou, Drahomíru Tikalovou nebo Gabrielu Beňačkovou. Vítězná ukázka zazní ve vltavském pořadu Telefonotéka 30. května v 9:50.

„Bylo to v Plzni, ještě za dob studií, pod vedením pana dirigenta Chaloupky“ vzpomíná Dana Burešová na své první setkání se Smetanovou Mařenkou z Prodané nevěsty. „Učila jsem se hlavně noty, což je asi začátek každého zpěváka. Zodpovědně přistoupit ke každé notě, a pak teprve hledáte frázi, výraz a obsah, k tomu vás musí trošku dostrčit dirigent, nebo tedy v mém případě to tak alespoň bylo.“

03638238.jpeg

Poté přišlo angažmá v opěře pražského Národního divadlaO svém působení v ND Dana Burešová říká: „V sezóně 1992-1993 jsem úspěšně absolvovala konkurz vypsaný panem dirigentem Bohumilem Gregorem, což byla velmi příjemná práce. On chtěl Mařenku veselou, ale také chytrou, přemýšlivou a rozvážnější,“ říká sopranistka, která v současné době roli Mařenky zpívá v Praze už ve čtvrté inscenaci. Proměnil se nějak pohled interpretky na postavu? „Mařenka je to pořád jedna, protože jsem to já, a je pokaždé jiná, protože jsem to já, takže tak jak se mění člověk, tak se mění všechny role kolem něj, takže ani moje Mařenka dnešní není stejná, jako byla ta před 20 lety.“

03638239.jpeg

Jaká je dnešní Mařenka Dany Burešové?„Asi už mě tolik netrápí noty, ne že by byly jednodušší, ale člověk získá trochu odstup a nadhled. Pokud jde o vnitřní vývoj role, snažím se zachovat charakter Mařenky s ohledem na režijní představu, ale pořád tam jsou životní zkušenosti i postoje, to jak se člověk cítí ten den, a tak se chová k Mařence i k ostatním rolím.“ Jako postavu charakterizuje umělkyně Mařenku slovy: „Je velmi pestrá, není to hloupé naivní děvče, ale docela racionální žena, která má svůj názor na život, v zásadě je to spokojená a veselá dívčina. Se svou razancí prožívá smutek, ale i radost“.

03638241.jpeg

Mařenku zpívala Dana Burešová také v roce 2007 v americkém BaltimoruTehdejší produkce této opery byla první od doby, kdy Prodanou nevěstu divákům v Baltimoru předvedla Jarmila Novotná. „Výsledkem byla veselá inscenace. Diváci se oproti českému publiku nebáli nahlas smát a tleskat, když viděli koktajícího Vaška nebo scénu komediantů,“ sděluje své dojmy umělkyně.

03638240.jpeg

Jako Mařenka se sopranistka představila také v roce 2011 v LondýněJednalo se tehdy o koncertní verzi dirigovanou Jiřím Bělohlávkem: „Koncertní provedení oper má úplně jiné kouzlo,“ vzpomíná Dana Burešová, „tam si můžete daleko víc hrát s hlasem a pan dirigent nás všechny vydatně podpořil, takže ta práce byla inspirativní a moc pěkná.“

Celkově byla Dana Burešová Mařenkou asi 130krátJe možné si s Mařenkou ze Smetanovy Prodané nevěsty ještě představit nějaký posun, něco si plánovat? Umělkyně se zamýšlí: „Myslím, že tyhle věci neplánuji, ani mě nikdy nenapadlo, že bych je plánovat měla. Je to spíš na ostatních, jak se mění vedení a lidé kolem vás, tak se vyvíjí i přístup k roli. Musím ale říct, že mě Mařenka těší a dělá mi radost.“

Spustit audio