Báby v Divadle Na zábradlí; Osmy v České televizi; Otto Placht v Londýně

16. prosinec 2014

Lidové noviny se na své kulturní straně věnují Divadlu Na zábradlí. Z textů Daniila Charmse složila Dora Viceníková hru Báby, kterou režírovala Anna Petrželková. Hodnotí ji Karel Král a podle něj vychází tato inscenace dobře i ze srovnání s inscenací vídeňského Burgtheatru Nehody, kterou jsme mohli vidět v úvodu Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

V Bábách střídá naturalističtější komika metaforickou. Například v souloživých výstupech nadržených bab s vyděšenými kadeřníky, nebo naopak v situacích, kdy po stěnách samy běhají lidské uši. Král konstatuje, že nejsilněji působí sám Charms, když jsou jeho slova jen nenápadně formou posunuta. Scénář ani režie se nesnaží vytvořit z volných čísel příběh, přesto má inscenace svou pointu: po vší legraci zavládne pomatení smyslů.

Jana Machalická ve vedlejším článku Lidových novin komentuje problematickou situaci v Divadle Na zábradlí - vlastnické tahanice o foyer. Majitel Pachtovského paláce, ve kterém se foyer nachází, ho nechce městu prodat a kvůli nájmu prý v podstatě magistrát vydírá.

Marcel Kabát viděl v televizi komedii Osmy a připravil recenzi pro Lidové noviny. Inscenace, kterou Česká televize uváděla jako letošní nejlepší evropský televizní film oceněný Prix Europa 2014, podle kritika sklouzla po povrchu: „Osmy zjevně nechtěly být jen nevázanou zábavou. Zřetelně signalizují ambici promluvit o tom, jak normalizační časy prověřovaly lidský charakter. Jenomže k vykreslení tehdejších poměrů používají prostředky, které skutečný vhled do nich prakticky znemožňují,“ soudí Kabát.

Mladá fronta Dnes shrnuje letošní výstavy českých umělců v zahraničí. Jak píše Václav Hnátek, ve světě nezastupují české umění jen Kupka nebo Toyen. Občas se v zahraničí představují také zajímavá jména současné scény. V Londýně je teď k vidění tvorba malíře Otto Plachta. A v lednu začíná v Londýně také přehlídka Photography Now, na níž se představí mimo jiné Sára Saudková.

Deníky, konkrétně Hospodářské noviny a Mladá fronta Dnes, píší o úspěchu třetího dílu Hobita, za svůj první víkend láme návštěvnické rekordy u nás i ve světě.

Alena Prokopová v Hospodářských novinách píše o celovečerním debutu filmového režiséra a scenáristy Zdeňka Viktory Raluca. Zdánlivě exotická krimi v žánru filmu noir je podle recenze zvenčí ucházející, ale uvnitř nudná.

Právo otiskuje rozhovor s Helenou Musilovou, odvolanou ředitelkou Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Vyjadřuje přání pracovat nadále v galerii jako kurátorka a dotáhnout svoje projekty. Zároveň říká, že byla velmi překvapena, když generální ředitel Jiří Fajt mluvil veřejně o nekvalitě v její práci. Jak uvádí Helena Musilová, od svého nástupu jí Jiří Fajt do očí neřekl jedinou výtku.

autor: Martin Luhan
Spustit audio