Beethoven v Norsku - záznam koncertu v Griegově sále v Bergenu

02636687.jpeg

Vysíláme 21. července od 20:00.

Norský pianista Leif Ove Andsnes završil letos tříletý projekt, při němž s Mahlerovým komorním orchestrem postupně v řadě měst uváděl a také natáčel komplet Beethovenových klavírních koncertů.

"Až v posledních letech, kdy jsem se stal otcem, dosáhl čtyřicítky a snad už dospěl, jsem vedle kontrastnosti a siláckosti v Beethovenově hudbě plně objevil naopak i téměř duchovní stránky, jeho nevinnou víru v sílu hudby, která je schopna měnit svět a spojovat lidi," řekl klavírista v Praze novinářům před dvěma roky.

Záznam získaný z nabídky mezinárodní hudební výměny Evropské vysílací unie (EBU) zachycuje jejich květnové vystoupení na mezinárodním festivalu v Bergenu, rodišti Edvarda Griega, kde Andsnes studoval u českého pedagoga Jiřího Hlinky a kde žije. Stejně jako na Pražském jaru tam od Ludwiga van Beethovena zazněl známý a populární 5. klavírní koncert zvaný Císařský a málokdy uváděná Fantazie pro klavír, sbor a orchestr se skladatelovým vlastním textem. V této skladbě se objevuje hudební motiv známý později v definitivní podobě ze zhudebnění Schillerovy Ódy na radost ve finále Deváté symfonie.

Kombinace pianisty Andsnese a Mahler Chamber Orchestra, špičkového tělesa bez domovského města, tvořeného hráči dvaceti národností, je zárukou vysokého interpretačního standardu. V jedné pražské kritice se o nich psalo jako o hudebnících, kteří naštěstí nevědí, co je rutina. Patří k nim virtuózní přesnost, detailní znalost a nadprůměrná muzikalita. Sólista vyzařuje energii, aniž by hrál jakkoli vnějškově.

A plně se přihlásil ke svému učiteli, který působí v Norsku už čtyřicet let. "Byl jsem nesmělý chlapec ze západního pobřeží a potřeboval jsem přesně někoho takového, jako je on, někoho s až fanatickým vztahem k hudbě," prohlásil. Andsnes začal za Hlinkou jezdit do Bergenu v patnácti a po roce se k němu přihlásil na konzervatoř. Studoval u něj osm let a i poté zůstali v úzkém kontaktu.