Euskal Barrokensemble a Kiya Tabassian excelovali na Letních slavnostech staré hudby s programem Un compás
Na 19. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby zahrál v pražském Zámku Troja Euskal Barrokensemble – špičkový baskický soubor. Společně s nimi se představil hráč na setár Kiya Tabassian. Ve svém programu nazvaném Un compás přinesli atraktivní hudební repertoár Středomoří a Blízkého východu.
Záznam koncertu z 16. července vysíláme 10. srpna od 20:00.
Kiya Tabassian je hráč na setár a zároveň skladatel íránského původu žijící v kanadském Montrealu. S uměleckým vedoucím Euskal Barrokensemble a hráčem na barokní kytaru Enrikem Solinísem spolupracuje už sedmý rok a oba jsou to virtuozové – mají sice rozdílné kulturní kořeny, ale podobný přístup k hudbě. Teoreticky se zabývají studiem hudebních pramenů a v jejich interpretaci pak hraje velkou roli improvizace. V první části večera si trojské publikum vyslechlo řadu tradičních lidových melodií a tanců z oblastí: Baskicka, sefardského Rhodu, Řecka, Íránu a také skladby od Dimitrie Cantemira, Gaspara Sanze a Alessandra Scarlattiho. Ve druhé pak zazněly skladby baskické, španělské či makedonské provenience.
Íránská klasická hudba, kterou Kiya Tabassian interpretoval na setár, je obecně založena na systému specifických modálních stupnic (dastgah). Ty vyjadřují vždy určitou náladu. Drnkací strunný nástroj setár vyřezaný z morušového dřeva, Kiya Tabassian představil v krátkém videorozhovoru.
Euskal Barrokensemble:
Miren Zeberio – barokní housle
Kiya Tabassian – setár
Pablo Martín Caminero – kontrabas
Daniel Garay – perkuse
Enrike Solinís – barokní kytara a lavta, umělecký vedoucí
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.