Iva Bittová, Vojtěch Dyk, Musica Florea a Boni pueri na festivalu Concentus Moraviae 2014

Iva Bittová v pražském klubu Jazz Dock

Záznam vysíláme na Vltavě 30. července od 20 hodin.

Exkluzivní interpretační obsazení jednoho z bohaté nabídky koncertů letošního Mezinárodního hudebního festivalu 13 měst Concentus Moraviae přilákalo 9. června do baziliky Nanebevzetí Panny Marie v Předklášteří u Tišnova četné publikum.

Český rozhlas svým posluchačům nabízí záznam tohoto večera, který nesl podtitul Requiem 2014 připomínající výročí 100 let od vypuknutí 1. světové války.

Baroko bylo jistou kulturní revolucí

V první části koncertu tedy zazněly kompozice autorů, u kterých se dá předpokládat, že jejich novátorské prostředky se staly jedním ze symbolů onoho dobového kulturního hnutí.

Slavnostní ouvertura Pavla Josefa Vejvanovského v sobě nese právě díky zvuku barokních trompet s tóninovou převahou C dur jas a zářivou slavnostní náladu. To je také jeden z důvodů, proč jsou díla Vejvanovského dnes tak s oblibou hrána.

Díla italských skladatelů raného baroka Biagia Mariniho a Marca Ucelliniho okouzlují svým brilantním virtuózním stylem s výrazovými hudebními prostředky.

Současná skladba a duch barokní improvizace

Soubor Musica Florea, který vznikl už v roce 1992, jako jeden z prvních u nás zabývající se poučenou interpretací staré hudby, potvrzuje svojí uměleckou vyzrálost nejen v barokním repertoáru, ale i ve skladbě současného autora Aleše Březiny Requiem pro sóla, sbor a orchestr.

Tento opus byl původně komponován pro dětský sbor v roce 2009. O dva roky později na žádost Filharmonie Hradec Králové a sboru Boni pueri autor skladbu přepracoval pro větší obsazení dvou sólistů, sboru a orchestru. Nyní se potřetí Březinovo Requiem dostává k posluchači v nové zvukové podobě orchestru historických nástrojů, sboru Boni Pueri a pěveckých sólistů Ivy Bittové a Vojtěcha Dyka.

00893634.jpeg

Z toho plyne, že duch barokní improvizace se prolíná i současnou skladbou, která je ovšem postavena v tradiční struktuře Requiem s latinským textem.

Originální nápad dirigenta večera a uměleckého zakladatele souboru Musica Florea Marka Štryncla propojit improvizační schopnosti sólistů se zvukem orchestru starých dobových nástrojů přináší posluchači nový úhel pohledu na zdánlivě neměnnou kompozici.