Jiří Zahrádka, kurátor Janáčkova archivu

4. červenec 2014

Brněnský muzikolog Jiří Zahrádka, kurátor Janáčkova archivu Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea, odborný asistent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity napsal před časem knihu „Leoš Janáček a Národní divadlo v Brně“ s podtitulem „Divadlo nesmí býti lidu komedií“.

U příležitosti letošního kulatého výročí narození génia české a moravské hudby (1854), které připadá na 3. července, jsme pozvali do studia Jiřího Zahrádku, abychom s ním pohovořili o Janáčkově hudebně dramatické tvorbě, která sklízí vynikající úspěchy na operních scénách po celém světě, včetně newyorské Metropolitní opery a londýnské královské opery Covent Garden.

Leoš Janáček jako člen Družstva českého Národního divadla v Brně stanul od počátků v jeho organizační struktuře, a jak je zřejmé z citace v názvu publikace, pokoušel se zde uplatňovat svou představu o fungování seriózní kulturní instituce. Zahrádkova kniha dále podrobně zpracovává problematiku uvádění Janáčkova díla na brněnském jevišti za umělcova života, popisuje Janáčka jako návštěvníka divadelních produkcí a dotýká se i posledního rozloučení se skladatelem ve foyeru Městského divadla 15. srpna 1928.

O tom všem jsme hovořili s Jiřím Zahrádkou v živě vysílané Telefonotéce v pátek 4. července od 10 hodin na stanici Českého rozhlasu Vltava.

Jiří Zahrádka po studiích na brněnské konzervatoři studoval hudební vědu a estetiku na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Centrem jeho badatelského zájmu je život a dílo skladatele Leoše Janáčka, zabývá se i problematikou hudebního Brna v období let 1850-1970. Je autorem desítek odborných studií spoluautorem knihy Leoš Janáček ve fotografiích spolu se Svatavou Přibáňovou a spolupracoval na rozsáhlé janáčkovské monografii Johna Tyrrella Janáček, Years of a Life.

V současné době vede Zahrádka rozsáhlý projekt zaměřený na edici korespondence Leoše Janáčka. Dlouhodobě se zabývá přípravou kritických edic díla Leoše Janáčka: Šárka, Výlety páně Broučkovy, Příhody lišky Bystroušky atd. V současné době pracuje na kritické edici opery Osud, Sinfonietty a Mládí.

autor: Ivan Ruml
Spustit audio