Juraj Filas: Requiem Oratio spei - hudební vzpomínka na americké 11. září 2001

Hořící budovy WTC na Manhattanu 11. září 2001

Rekviem současného pražského skladatele Juraje Filase, skladbu s podtitulem Oratio spei (Modlitba naděje), zařazujeme jako vzpomínku na tragické události 11. září 2011 v New Yorku a Washingtonu, při nichž po útocích teroristů zahynuly téměř tři tisíce lidí.

Autor své monumentální dílo věnoval v roce 2002 všem obětem terorismu. Novou nahrávku pořízenou letos v létě v české metropoli vysílají dnes také rozhlasy na Slovensku a ve Spojených státech. Snímek natočil s Pražskými symfoniky a Kühnovým smíšeným sborem dirigent Kent Tritle, ředitel chrámové hudby v newyorské episkopální katedrále St. John the Divine.

Jedenácté září, to je pojem který zejména ve Spojených státech nepotřebuje letopočet ani žádné další podrobnosti. Teroristický útok na New York letadly obsazenými nic netušícími lidmi, který skončil pádem věží Světového obchodního centra, to byl nápad islamistických radikálů vpravdě ďábelský. Změnil celý svět. "Všichni jsme tehdy věděli, že jednou provždy budeme už jiní," shrnuje dirigent Kent Tritle tehdejší zkušenost.

Filasova kompozice, letos v červenci v Praze studiově natočená a v USA díky sponzorům a mecenášům určená pro vydání na CD, plní funkci vzpomínky, tryzny, ale také nositele naděje. Requiem Oratio spei není klasickou mší za zemřelé - je to koncertní hudební projekt velké duchovní síly, moderně koncipovaný, ale díky Filasovu neoromantickému hudebnímu vyjadřování nesmírně přístupný a působivý.

Filasův jazyk je vědomě tonální a krásný, přináší výrazné vokální linky, bezprostředně hovoří k srdci, reflektuje tradice, ale přesto zní jedinečně a hledí kupředu. "Brittenovo Válečné rekviem bylo posledním velkým rekviem před tímto...!" říká dirigent Kent Tritle a přirovnává monumentalitu této kompozice k Verdiho Rekviem.

Juraj Filas, pedagog pražské AMU, se narodil na Slovensku v roce 1955. Pro svou skladbu využil latinský text mše za zemřelé a úryvky z Nového zákona. Závěrečnou katarzí dává příslib, že vítězit budou pozitivní síly - že na světě zlo musí být vždy poraženo. "O napsání Rekviem mě požádal v roce 2000 můj newyorský přítel. Ani jeden z nás v tu chvíli netušil, co se během mé práce na skladbě stane za rok, jedenáctého září," vzpomíná nyní skladatel, který se při premiéře před sedmi lety v dómu v německém městě Fulda vyznal takto: "Jedenácté září změnilo svět.

Člověku je ale třeba dát naději. Mým velkým přáním je, aby každé srdce toužící po harmonii a šťastném životě na naší planetě bylo naplněno pozitivním očekáváním." Filas patří k těm tvůrcům, kteří se nebojí držet se tradičně zakotvených postupů, melodičnosti a jednoznačného a upřímného výrazu. Programově neváhá užít krásu a příjemnost, pro jeho hudbu je příznačná silná emocionalita a často až vášnivost výrazu. K tomu u Filase přistupuje neskrývané křesťanské přesvědčení o existenci hodnot, které by měly být platné v každé situaci.

Sólisty nahrávky jsou sopranistka Ana Maria Martinez, tenorista Matthew Plenk a barytonista Filip Bandžák.