Kdo na moje místo? Poezie Petra Bezruče v hudbě

4. září 2018

„Bezručovská Akademie“ vznikla u příležitosti 151. výročí narození slezského barda Petra Bezruče a zaměřila se na zhudebněnou poezii tohoto básníka.

Téma zhudebněné poezie Petra Bezruče nepatří mezi témata, která by nepoutala pozornost hudební vědy a příbuzných oborů. V samotném rozhlasovém archivu takové starší pořady jsou. Proč tedy vznikl nový? Důvod je jednoduchý: Bezručova poezie našla u skladatelů nevšední míru zájmu a bohatý soubor skladeb umožnil různé přístupy. Někdy jen regionálně zaměřené, jindy s akcentem na formu, jindy na vybrané textové předlohy apod.

Markéta Haničáková v Akademii představuje de facto přístup formou sond do pestrého spektra a nevyhýbá se ani reflexi nejnovější bezručovské zhudebněné poezie. Příkladem je už samotná „znělka“, která uvozuje jednotlivá dílčí tematická zastavení – vznikla z úryvku písně Souputnice ostravského tělesa Ensemble Flair.

Z „klasických“ děl vybrala např. ta z tvorby Arnošta Rychlého, Václava Kálika, Jana Kunce, Vítězslava Nováka, Otakara Jeremiáše, Rudolfa Kubína, Miloše Čeledy, Leoše Janáčka, nechybí ani z literatury dobře známý melodram Karla Moora Maryčka Magdonova. Toto téma následně zaznívá i ve známém zpracování Leoše Janáčka.

Pořad připravila pracovnice Slezského zemského muzea v Opavě Markéta Haničáková ve spolupráci s redaktorem Viktorem Velkem, citáty načetl Ivo Prokop.

Přesah do oblasti mimo „vážnou hudbu“ reprezentují v Akademii skladby Jarka Nohavicy a Ensemble Flair. „Tato Akademie znovu upozornila na skutečnost, že nám dosud stále chybí publikace, která by komplexně obsáhla téma zhudebněných básní Petra Bezruče. Podle mého názoru to je výzva nejen pro muzikologii samotnou, ale i pro interdisciplinární přístup,“ dodává na závěr redaktor Viktor Velek.

autor: Markéta Haničáková
Spustit audio