Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Zápisník zmizelého

6. prosinec 2019

Nově vydané historické nahrávky děl Leoše Janáčka v interpretaci jeho žáka, dirigenta a klavíristy Břetislava Bakaly. Poslechněte si recenzi Heleny Havlíkové.

(…) Jako Janáčkův přímý žák na brněnské varhanické škole a pak ještě absolvent skladby v Janáčkově třídě na mistrovské škole, který i potom patřil do blízkého okruhu Janáčkových přátel a oddaných obdivovatelů, měl ovšem Bakala hluboký vhled do Janáčkových partitur. I díky tomu, že připravoval také klavírní výtahy jeho skladeb, a to i přímo z Janáčkova pověření s jeho instrukcemi ohledně úprav a interpretace. Byl také často svědkem Janáčkovy spokojenosti nebo nespokojenosti při uvádění jeho děl. Pro rozhlasovou nahrávku Její pastorkyně v brněnském rozhlase převzal Břetislav Bakala obsazení sólistů z brněnské opery, kde Pastorkyni tehdy dirigoval František Jílek. Uchovaly se tak pěvecké začátky sopranistky Libuše Domanínské a její interpretační základ v roli Jenůfy, která se pak stala tou nejvýznamnější v jejím repertoáru. Kostelničku zde zpívá další osobnost brněnské operní scény – tehdy teprve třicetiletá Marie Steinerová. Fanfarónského Števu vystihl tenorista Jaroslav Ulrych, zatímco dramatičtější part Lacy vytvořil Antonín Jurečka. Jedině Stařenku Bakala přeobsadil. Soňou Červenou, tehdy začínající, teprve 28letou novou sólistkou brněnské opery. Břetislavu Bakalovi ale musela nějak padnout do oka, lépe řečeno do ucha, protože její alt se mu zalíbil natolik, že ji obsazoval i do jiných rozhlasových koncertů a nahrávek, včetně Zápisníku zmizelého. (…)

 Nahrávky vyšly u vydavatelství Radioservis

Spustit audio