Marek Vrabec: Splněných snů je hodně. A ty nesplněné, věřím, najdete na příštích ročnících festivalu

3. září 2018

V pondělí 3. září 2018 navštívil Vizitku Marek Vrabec, umělecký ředitel MHF Dvořákova Praha, prezident festivalu Struny podzimu. Do živého vysílání přišel pár dní předtím, než se 11. ročník Dvořákovy Prahy otevřel. Jeho ředitel si na něm plní sny o velkých světových umělcích v Praze.

Cítím se šťastný v tom, že mám práci, kde si mohu plnit sny a kde se mi jich už celá řada vyplnila - na Dvořákově Praze vystoupili třeba Yo Yo Ma, Krystian Zimerman i Zubin Mehta…

Fenomenální polský klavírista Krystian Zimerman se letos do Prahy vrací, zahrají i „klavírní mág“ Jevgenij Kissin nebo izraelská klarinetistka Sharon Kam, která se navíc stala kurátorkou letošní komorní řady Dvořákovy Prahy. A po klasickém festivalu Dvořákova Praha se ještě do dvou měsíců rozprostřou Struny podzimu, k jejichž největším hvězdám bezesporu patří americký skladatel a jeden ze zakladatelů hudebního minimalismu Terry Riley.

Marek Vrabec patří k nejuznávanějším českým uměleckým manažerům. Struny Podzimu vybudoval takřka „na zelené louce“, původně v areálu Pražského hradu, který před 22 lety pro nový festival otevřel tehdejší prezident Václav Havel. Před 6 lety se navíc stal uměleckým ředitelem MHF Dvořákova Praha. Jedná se o dva velmi odlišné festivaly s odlišnými publiky, které se oba konají na podzim v hlavním městě České republiky. Je to prý mimořádně náročné, ale se správným týmem lidí kolem se to zvládnout dá. Na otázku, co dělá z dobrého uměleckého manažera špičkového, pak odpověděl:

Špičkový umělecký manažer je ten, který v sobě je schopen kloubit jak uměleckou stránku věci (kdy dovede rozpoznat kvalitu, dovede sestavit program, ale také kouzlem své osobnosti dovede získat umělce a komunikovat s nimi), ale na druhé straně dovede komunikovat s těmi, které potřebujeme pro to, aby umění mohlo žít existovat, tzn. s těmi, kteří platí.

Absenci kvalitního vzdělávání nových uměleckých manažerů vnímá jako velký problém české kultury: „Je velká disproporce v tom, kolik prostředků investujeme do vzdělávání hudebníků, které školy každoročně chrlí  - tisíce instrumentalistů a zpěváků atd., ale jak málo vzděláváme a vychováváme ty, kteří by je měli zaměstnávat, kteří by se o ně měli starat, kteří by jim měli dávat příležitosti a posouvat jejich kariéry někam dál“.

Hovořili jsme o hudebním managementu, o potřebě nového koncertního sálu pro Prahu, o obou podzimních festivalech, i o tom, čím se po jejich skončení, když vše dobře dopadne, Marek Vrabec odmění: „Tichem“. Ale jen pár dní, než se začne naplno věnovat přípravě dalších ročníků.

Spustit audio