Pavel Šnajdr: Muzikál nemusím, ale West Side Story je výjimkou

5. říjen 2018
Dirigent a skladatel Pavel Šnajdr

Český rozhlas D-dur bude na návštěvě u dirigenta a skladatele Pavla Šnajdra. Vysíláme 7. a 8. května 8:00-12:00.

Pavel Šnajdr (1975) absolvoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně skladbu a poté dirigování. Po celou dobu své profesní dráhy působí jako operní dirigent, na svých scénách ho angažovaly operní domy v Plzni (Divadlo J. K. Tyla, 2001-2008), Praze (Státní opera Praha), Olomouci (Moravské divadlo Olomouc, 2011-2012) a Brně – v Národním divadle Brno působil v letech 2004-2007 a v současné době opět. S brněnským operním souborem se zúčastnil japonského turné s operou Nikolaje Rimského Korsakova Mozart a Salieri. Je vyhledáván jako baletní dirigent, v Plzni nastudoval ke světové premiéře balet Zahrada podle stejnojmenné knihy Jiřího Trnky na hudbu Zbyňka Matějů, ve Státní opeře Praha, kde je od sezóny 2008/2009 angažován jako dirigent baletních představení, patří k jeho highlightům balet Fantom Opery Petra Maláska a Libora Vaculíka.

Pravidelně spolupracuje se Severočeskou filharmonií Teplice a Filharmonií Hradec Králové, dvakrát dirigoval na festivalu Hudební fórum Hradec Králové. V roce 2011 založil soubor BCO – Brno Contemporary Orchestra, s nímž uvádí především hudbu soudobých autorů. Má k ní blízko, svého času byl členem brněnského skladatelského sdružení Bezmocná hrstka a za své kompozice byl dvakrát oceněn ve skladatelské soutěži Generace. S brněnským souborem Ars incognita premiéroval na čtyři desítky skladeb soudobých autorů. V roce 2001 s tímto souborem vystoupil na Pražském jaru a v roce 2005 na festivalu Pražské premiéry.

Dirigent Pavel Šnajdr

Osudová setkání s hudbou si prožil už v dobách svých studií – přestože jako dirigent musí mít univerzální rozhled, hudba Leoše Janáčka, Albana Berga a Luboše Fišera zásadním způsobem pečetí jeho priority dodnes. Ve věcném Bartókovi slyší skladatelovy folklórní inspirace.

Komentáře ke skladbám? Tak to vám pěkně děkuju – nejlepší je, když necháme promlouvat samotnou hudbu….

Pan dirigent nabízí k poslechu „ikonické“ skladby, ale je převelice vybíravý stran interpretačního ztvárnění. Orchestr a dirigenta Debussyho Faunova odpoledne nebo Ravelova Bolera a Pavany za mrtvou infantku, a stejně tak i to „pravé“ pojetí West Side Story nebo My Fair Lady jsme ladili v mnoha přípravných telefonických rozhovorech.

„Muzikál není můj oblíbený žánr, ale West Side Story a My Fair Lady jsou výjimkou. Poctivě udělaná hudba, obrovská invence, obrovský dramaturgický vklad.“

Mimořádného interpreta Bergova Houslového koncertu shledává Pavel Šnajdr v Milanu Palovi – zbrusu nové cédéčko mi podává se slovy „je to enfent terrible sólových houslí – jde vždycky do krajnosti ´od´ až ´do´“. S úctou promlouvá o Dvořákových Biblických písních v pojetí Richarda Nováka.

„Na Biblické písně musí být interpret zralý – nejen pěvecky, ale i životními zkušenostmi.“

Pavel Šnajdr přijel do Prahy na koncert SOČRu a o hudbě, kterou má rád, vypráví v atriu budovy Českého rozhlasu. Dojde na skladby Ludwiga van Beethovena, Gioacchina Rossiniho, Bedřicha Smetany, ale hodně také na autory 20. století (Igora Stravinského, Witolda Lutoslawského, Miloslava Kabeláče). Opakovaně dokonce na hudbu Arnolda Schönberga.

Pavel Šnajdr

„Tak jako se musel každý skladatel po Beethovenovi nějakým způsobem vyrovnat s Beethovenovým odkazem, měl by se každý interpret nebo autor soudobé hudby vyrovnat s odkazem Arnolda Schönberga. Tam je kořen modernismu 20. století.“ 

Témat, na něž zavádíme s panem dirigentem řeč, je spousta, poslouchejte D-dur v sobotu a v neděli 7. a 8. května od 8:00 do 12:00 hod s reprízami po následující půlnoci.

autor: wd
Spustit audio

Více z pořadu