Roman Bělor: Kdyby bylo všechno vyprodané, tak bychom se báli

30. květen 2018

Toto říká o festivalu Pražské jaro muž, který v jeho čele stojí dlouhých 17 let. Ukazovalo by to prý na to, že se dramaturgie vydala příliš populistickou cestou.

Roman Bělor své obdivuhodně dlouhé působení v roli ředitele nejstaršího hudebního festivalu u nás vysvětluje jednak každoroční proměnlivostí festivalu, jednak vědomou snahou o neustálé kladení otázek o smyslu věcí a zpochybňování toho, co se po letech může zdát jako stabilní a jako samozřejmost. „Důležitá je zpětná vazba. A nebát se změn“.

Pražské jaro 2018

Pražské jaro určitou proměnou prošlo v posledních letech, protože si uvědomuje, že ve druhé dekádě 21. století nemůže opomíjet soudobou hudbu. Letošní ročník byl z tohoto hlediska enormní – v rámci připomínky stého výročí vzniku Československa mělo na festivalu světovou premiéru 8 skladeb současných českých skladatelů. „Nemůžeme nutit posluchače, aby se jim vše, co jim předestřeme, líbilo. Zkoumání těch nových prostorů je nesmírně složité, mohou se mýlit i autoři samotní, ale jde o dialog mezi autory a posluchači a ten dialog musí být živý“, je přesvědčen Roman Bělor a dodává: „V roce 1908 byl Janáček považován za brněnského excentrika a dnes ho máme jako národní chloubu“.

03387182.jpeg

S návštěvností festivalových koncertů je velmi spokojen:

Třetina koncertů je beznadějně vyprodaná, třetina skoro vyprodaná, třetina nevyprodaná, ale to nás neznepokojuje. Je logické, že festival musí nasazovat i programy přesvědčovací, kdy se snažíme diváky získat pro nové věci nebo dát prostor neznámým umělcům.

K beznadějně vyprodaným večerům letoška patřil koncert Concertgebouw Orchestra Amsterdam (považovaný za jeden z nejlepších orchestrů světa) nebo večer Sira Johna Eliota Gardinera, který se svými legendárními soubory The Monteverdi Choir a The English Baroque Soloist přivezl Bachovy kantáty. Hovořili jsme o tom, jak dlouho trvá přesvědčit prvotřídní světový orchestr k vystoupení na pražském festivalu, a koho by na něm Roman Bělor rád viděl, a dosud se mu to nepovedlo.

Pražské jaro na Vltavě: Sedm přímých přenosů, rozhovory a recenze

Pražské jaro 2018

Český rozhlas je partnerem mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od prvního ročníku v roce 1946. I letos vám zprostředkujeme výběr z koncertů našeho nejvýznamnějšího festivalu.

Občas se prý lidé ptají, co dělají organizátoři Pražského jara mezi ročníky. „Je to pásová výroba festivalů, v různém stádiu rozpracovanosti máme i 5 festivalů, ročník 2019 už je naplánován do detailu, ale hodně víme i o roce 2020, o zahajovacích koncertech ještě dál“.

Dotkli jsme se ale i problematiky nového koncertního sálu pro Prahu: Roman Bělor je totiž předsedou Spolku pro zbudování nového koncertního sálu v Praze. O lokalitě je prakticky rozhodnuto: víceúčelový sál optimálně alespoň pro 1850 lidí bude stát na Vltavské. Proč právě tam? V jaké fázi je projekt? Komu a čemu by měla nová dominanta Vltavské sloužit?

Spustit audio