Světová témata, bratislavské reálie i ticho. Slovenská opera očima Ľubici Čekovské a Marka Piačka

13. říjen 2018

Námětem opery může být ikonické dílo světové literatury stejně jako vybombardování bratislavské rafinerie ropy Apollo. Autorka Doriana Graye Ľubica Čekovská, stejně jako autor Apolloopery Marek Piaček, jako by chtěli svými operami prakticky podpořit tvrzení, že současnou slovenskou operu charakterizuje především pestrost. Ľubica Čekovská a Marek Piaček hovoří v operních reflexích o své vlastní práci i současné slovenské opeře vůbec.

Současná slovenská opera žije pestrým životem, jen návštěvníci Slovenského národního divadla se o tom sotva mohou dozvědět. Za posledních třicet let uvedla první slovenská scéna jen několik nových titulů, slovenští operní skladatelé musí hledat příležitosti k uvedení svých děl jinde.

Jak ale říká skladatel Marek Piaček, hrát opery mimo operní divadla už vlastně přestalo být alternativou. Sám je autorem řady komorních oper: napsal Poslední let o Milanu Rastislavovi Štefánikovi, animovanou operu Kamene, dětskou operu 2′ 16″ a půl: Vesmírná Odysea a mnohé další. V reflexích přijde řeč i na jeho Apollooperu o vybombardování bratislavské rafinérie ropy Apollo.

Skladatelka Ľubica Čekovská patří k menšině slovenských autorů, jejichž díla v poslední době Slovenské národní divadlo uvedlo – v roce 2013 tam měl premiéru její Dorian Gray podle ikonického románu Oscara Wildea. V současné době píše Čekovská novou operu podle hry Impresário ze Smyrny italského dramatika Carla Goldoniho.

V Reflexích: Opera! zní hudba Ľubici Čekovské, Marka Piačka, Martina Burlase a Juraje Beneše. Na začátku zazní i hlas prvního slovenského operního skladatele Jána Levoslava Belly a úvod jeho opery Kovář Wieland.

autor: Boris Klepal
Spustit audio