TEST - Virtuální realita pro vaše uši. Na Pražském Quadriennale uvádíme první binaurálně natočenou inscenaci - kopie

7. červen 2019

Začala největší mezinárodní přehlídka divadla a scénografie Pražské Quadriennale. Ve vltavské Audiozóně je pro vás připraven bohatý program, jehož dominantou je uvedení první binaurálně natočené rozhlasové hry Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové.

POSLECH/DOWNLOAD VE FORMÁTU FLAC:

 

Stáhnout FLAC (24bit)
(pozor, soubor
má 440 MB)

Stáhnout FLAC (16bit)
(pozor, soubor má 210 MB)

Stáhnout FLAC (stereo 24bit)
(pozor, soubor má 200 MB)

Stáhnout FLAC (stereo 16bit)
(pozor, soubor má 440 MB)

Kde nás najdete
Průmyslový palác – Centrální hala
6.–16. června 10:00 – 18:00
Vstup zdarma

Událost na Facebooku

Virtuální realita pro vaše uši
Každý den, 10:00–18:00 v Audiozóně
Se zcela speciálním prostorovým zvukem pracuje rozhlasová hra, kterou Český rozhlas Vltava uvede na Pražském Quadriennale. Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové je první čistě binaurální inscenace a k poslechu bude po dobu celého festivalu v audiozóně Vltavy v centrální hale Průmyslového paláce. Zvuky a hlasy vás obklopí ze všech stran, uslyšíte je prostorově a plasticky díky audiolehátkům, která stejně jako celou scénu navrhl designér Petr Fiala.

Živé vysílání pořadu ArtCafé
7. června, 16:05–18:00 v Audiozóně
Veronika Štefanová si do ArtCafé pozve uměleckou ředitelku festivalu Markétu Fantovou, světelnou designérku Pavlu Beranovou a kurátora české expozice Iva Kristiána Kubáka.

Diskuse s tvůrci historicky první binaurální hry v českém éteru
15. června, 14:00–15:00
Přijde režisérka Katharina Schmitt, dramaturgyně Kateřina Rathouská a zvukový designér Michal Rataj. Moderuje Klára Fleyberková.

Co je binaurální hlava a jak funguje binaurální zvuk?
Vypadá jako lidská hlava a má dokonce i lidské uši s ukrytými mikrofony. Díky tomu dokáže zaznamenat zvuky stejným způsobem jako vaše uši. Pokud se něco děje napravo od vás, uslyšíte to v levém uchu o něco tišeji a taky zpožděně. Výsledný zvuk navíc bude zdeformovaný šířením v prostoru kolem vaší hlavy, a dokonce i záhyby vašeho ucha. Protože binaurální mikrofon vypadá jako vy, slyší jako vy. Doporučujeme vám se před poslechem pohodlně posadit a vzít si sluchátka.

Natáčení hry Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové

Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové napsala a režírovala německá autorka působící také v České republice Katharina Schmitt a je natočené unikátní technikou: binaurálně. Veškeré hlasy a zvuky tak uslyšíte prostorově a plasticky. Ale pozor – jedině když si hru poslechnete se sluchátky!

„Už delší dobu jsem měla v plánu napsat text o stárnutí,“ říká Katharina Schmitt. „Zajímá mě, co pro naši mládím posedlou společnost znamená skutečnost, že se populace dožívá čím dál tím vyššího věku. Jak definujeme stáří? Pokud se dá zastavit, co potom s časem, který lidé získají navíc? A jaké jsou emocionální potřeby starých těl, kdo by se o ně měl starat?“

Imaginace, Proměny a Reflexe. Začíná Pražské Quadriennale

Přehlídka kostýmů, kolekce Taboo

Čtrnáctý ročník největší mezinárodní přehlídky divadla a scénografie Pražské Quadriennale začíná v Praze už dnes. Potrvá do 16. června v prostorách pražského Výstaviště. Během 11 dnů nabídne expozice ze 79 zemí, více než 800 umělců z celého světa a přes 600 performancí, workshopů a přednášek.

Inscenace se odehrává se v roce 2077. „Hlavní postavou je pacient gerontologického ústavu. Název inspirovali slavný britský gerontolog Aubrey de Grey a jeho bývalá manželka Adelaide Carpenterová. De Grey nepovažuje stárnutí za přirozený proces, nýbrž za nemoc, která se dá zastavit. O devatenáct let starší bioložka Carpenterová byla důvodem, proč se začal jako mladý vědec zabývat gerontologií. Oddělení fiktivního ústavu je pojmenováno po ní,“ upřesňuje Katharina Schmitt.

Osoby a obsazení: Pacient (Rostislav Novák), hlas ASMR (Tereza Dočkalová), hlas ženy z roku 1925 (Taťjana Medvecká), hlas vědkyně (Lucie Trmíková), hlas mladého muže (Jakub Gottwald) a hlas vědce (Hynek Chmelař)

Scénář a režie: Katharina Schmitt
Překlad: Viktorie Knotková
Dramaturgie: Kateřina Rathouská
Hudba a zvukový design: Michal Rataj
Zvuk: Tomáš Pernický

Natočeno v roce 2019.
Premiéra

Spustit audio