Tvůrčí boom na Pražském jaru

21. květen 2018

Lukáš Sommer, Luboš Mrkvička, Jiří Gemrot, Marko Ivanovič - to jsou někteří skladatelé, kteří zkomponovali skladby pro letošní Pražské jaro. Čím na tuto výzvu odpověděli, jak se na provedení před mezinárodním publikem těší, co jim taková zakázka může přinést? To je téma tohoto dílu Reflexí.

Nejprve jsme navštívili zkoušku Rozhlasových symfoniků, kde Marko Ivanovič, dirigent a skladatel v jedné osobě, studoval svou kompozici Five Little Words. „Je to pět písní zobrazujících různé fáze vztahu od prvotního okouzlení až po rozchod,“ řekl autor o své skladbě, již psal tentokrát výjimečně ne na objednávku. „Styl se blíží místy šansonu, v tomto případě jsem dal volný průchod svému eklekticismu,“ přibližuje písně Ivanovič. Od začátku počítal s účastí švédské mezzosopranistky Katariny Karnéus, která vládne nejen velkým hlasem, ale i potřebným dramatickým výrazem.

Koncert SOČRu s Ivanovičovou skladbou uslyšíte na Vltavě ze záznamu 18. června od 19:30.

Pražské jaro na Vltavě: Sedm přímých přenosů, rozhovory a recenze

Pražské jaro 2018

Český rozhlas je partnerem mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od prvního ročníku v roce 1946. I letos vám zprostředkujeme výběr z koncertů našeho nejvýznamnějšího festivalu.

Luboš Mrkvička patří k menšině skladatelů, kteří svou hudbou tvrdošíjně odmítají „něco sdělovat“. Rád si ale povídá o struktuře konkrétní kompozice. V rozhovoru se zamýšlí nad tím, co je to skladatelské řemeslo, jak skladbu učit a jak v něm samém díla vznikají. Jeho dílo For Large Ensemble má 21. 5. na programu soubor Klangforum Wien a my vám jej přineseme na Vltavě 17. 6. v pořadu Futurissimo.

Lukáš Sommer

V debatě s Lukášem Sommerem a Jiřím Gemrotem jsme se dotkli i dalších, obecnějších otázek. Co pro skladatele znamená interpret, jaký je „druhý život“ současných kompozic po premiéře a co ze současnosti jednou vejde do příštího kánonu české hudby.

Spustit audio