ZÁZNAM KONCERTU: Na Pražském jaru zahrál Orchestre de Paris pod taktovkou Thomase Hengelbrocka

6. červen 2017

Významným zahraničním hostem letošního festivalu Pražské jaro byl Orchestre de Paris. Přijel s repertoárem, na němž se může každé těleso orchestrální zvukovou kulturou a virtuozitou opravdu blýsknout: šlo především o Musorgského Obrázky z výstavy. Stanice Vltava vysílala koncert 31. května v přímém přenosu.

Program koncertu rámovala osobnost francouzského skladatele Maurice Ravela. Dramatický příběh lásky Dafnise a Chloé, pastýřské dvojice, které ke štěstí dopomůže mýtický bůh Pan, měl v jím předložené baletní podobě premiéru roku 1912. Dílo si objednal ruský impresário Sergej Ďagilev, který se do dějin hudby o rok později zapsal skandální premiérou Stravinského Svěcení jara. Ravel chtěl, aby hudba Dafnise a Chloé žila i za hranicemi divadelních zdí a sestavil z ní suitu. Posluchači se mohli nechat okouzlovat jeho nápaditou instrumentací a zářivě barevnými harmoniemi. A večer uzavřely proslulé Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, které z původně klavírní skladby geniálně instrumentoval právě Maurice Ravel.

Písně z Auvergne od Josepha Cantelouba, které přednesla mezzosopranistka Kate Lindsey, jsou zajímavým příkladem uměleckého zpracování folklórního materiálu. Autor měl erudici sběratele lidového umění a v tomto případě zaznamenal písně a básně v autentické okcitánštině.

Dirigent Thomas Hengelbrock, který v čele Pařížského orchestru přijel, není na Pražském jaru neznámým hostem: v roce 2015 dirigoval v čele „svého" Symfonického orchestru Severoněmeckého rozhlasu zahajovací koncert – Smetanovu Mou vlast. Začínal jako asistent Antala Doratiho, Witolda Lutoslavského a Mauricia Kagela, kteří v něm již od počátku jeho kariéry formovali zájem o soudobou hudbu. V současnosti je nejen šéfdirigentem Labské filharmonie, jak se hamburské těleso přejmenovalo, ale také stálým hostem Orchestre de Paris. Je současně uznávaným odborníkem na poli tzv. autentické interpretace staré hudby.

Orchestre de Paris, jehož šéfem je po Paavo Järvim Daniel Harding, oslavil evropským turné 50. výročí založení. U jeho zrodu stál roku 1967 legendární dirigent Charles Munch a v jeho čele se pak mimo jiné vystřídali Herbert von Karajan, Georg Solti, Daniel Barenboim nebo Semjon Byčkov. Dva posledně jmenovaní řídili orchestr při jeho koncertech na Pražském jaru v letech 1986 a 1998. Od ledna 2015 hraje těleso v novém moderním sále Pařížské filharmonie, jehož architektem byl Jean Nouvel.

autor: Petr Veber
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka