Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Premiéra nové inscenace v Bavorské státní opeře
Prodaná nevěsta v Německu dávno natolik zdomácněla, že ji tamní publikum pokládá v podstatě za vlastní. Bavorská státní opera připravila na 22. prosince premiéru nové inscenace Smetanovy nejpopulárnější opery, hudební nastudování měl v rukou dirigent Tomáš Hanus. Poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.
Smetanova komedie z českého venkova si získala pozornost světového publika na První mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni v roce 1892. Prodaná nevěsta byla pečlivě nastudovaná i zrežírovaná, celé představení bylo dobře naplánované včetně slavnostního zahájení a vyplatilo se to. Publikum bylo nadšené a opera si získala trvalou oblibu. Tehdejší ředitel Národního divadla Šubrt přitom doma čelil posměškům, že jeho operní soubor jede dobýt svět s operou v koženkách. V roce 1905 už ale mohly Vilímkovy Humoristické listy vtipkovat, že „Smetanu by od nás Němci chtěli“.
Celý cyklus Smetanových oper, ve kterém byla Prodaná nevěsta pochopitelně na jednom z prvních míst, dobyl Vídeň ještě jednou v roce 1924. Na velký zájezd tam tehdy vyjela olomoucká opera s ředitelem Antonínem Drašarem a dirigentem Karlem Nedbalem. To už ale byla Prodaná nevěsta osvědčenou jistotou, o kterou mohli olomoučtí celé hostování úspěšně opřít.
Venkovské fraška se proměnila na oblíbenou komickou operu, ve které se nerozpakovali zpívat nejlepší světoví pěvci. Právě v Mnichově pořídil v roce 1975 její vynikající nahrávku dirigent Jaroslav Krombholc. Jeníka tehdy zpíval René Kollo, jeden z nejlepších Tannhäuserů a Tristanů všech dob. Roli Mařenky zpívala vynikající sopranistka a skvělá herečka Teresa Stratas. O jejím mistrovském ztvárnění role se lze přesvědčit i na videozáznamu z představení Prodané nevěsty v Metropolitní opeře, kde byl jejím Jeníkem Nicolai Gedda.
György Kurtág: Konec hry. Záznam světové premiéry v Teatro alla Scala

Vynikající skladatel György Kurtág napsal svoji první operu ve dvaadevadesáti letech, jedná se o zhudebněný text irského dramatika Samuela Becketta. Poslouchejte záznam světové premiéry z milánské La Scaly po dobu jednoho měsíce po odvysílání.
Novou inscenaci Prodané nevěsty v Bavorské státní opeře nastudoval dirigent Tomáš Hanus. Mařenku zpívá sopranistka Selene Zanetti, která přechází z operního studia Bavorské státní opery na velkou scénu a debutovala už také v Teatro La Fenice jako Mimi v Pucciniho Bohémě. Jako Jeník vystoupil vynikající slovenský tenorista Pavol Bršlík, Kecala ztvárnil basista Günter Groisböck – ten má za sebou nejen účinkování ve wagnerovských rolích, ale také výborného Vodníka ve Dvořákově Rusalce. Sopranistku Annu El-Khashem, která vystoupila v roli Esmeraldy, vyhlásil časopis Opernwelt „Pěveckým talentem roku 2018“.
Nejposlouchanější
-
Bořivoj Horák – Zdeněk Zábranský: Hodina půlnoci. Otakar Brousek jako slavný astronom Koperník
-
Proč pořád potřebujeme Kurta. Poslouchejte podcast Cobain o smrti ikony a nesmrtelnosti Nirvany
-
Marie Urbanová − Stanislav Tišer: Já byl frajer kluk. Divoký život romského boxera a veksláka
-
Giacomo Casanova: Historie mého života. Paměti slavného svůdce žen i diplomata, umělce a špióna
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka