Když Afrika měla svoji zlatou éru. Sedmé nebe s Petrem Dorůžkou
Hudební žánry moderní éry, jako blues, jazz, reggae, gospel či latinskoamerické rytmy sice vznikly na americkém kontinentě, ale jejich kořeny vedou do Afriky. Známe ale hudbu, jaké se v afrických zemích hrála v posledním půlstoletí? „Při mapování její historie zjistíme, že i africká hudba měla svoji zlatou éru,“ říká Petr Dorůžka ve svém posledním lednovém Sedmém nebi.
K nejsilnějším panafrickým žánrům patřil afrobeat, což není nějaké vágní označení pro moderní africkou hudbu, ale přesně vymezený styl, u jehož zrodu stál bubeník Tony Allen a saxofonista Fela Kuti, oba z Nigérie. Jejich hudba spojovala před 50 lety africké kořeny s americkým jazzem a funkem. Některé z nahrávek dokonce produkoval britský bubeník Ginger Baker, známý například ze skupiny The Cream. I když slavnější Kuti stál na podiu v čele kapely, byl to bubeník Tony Allen, který měl v jeho skupině úlohu hudebního vedoucího. Afrobeat je dodnes inspirací pro řadu evropských i amerických skupin.
Jižní Afrika je dodnes v oblasti hudebního průmyslu nejrozvinutější zemí kontinentu, všechny globální styly včetně jazzu, gospelu i reggae zde získaly zajímavé lokální varianty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.