První realizace architekta Paola Portoghesiho znovu ožila. Casa Baldi našla po letech novou kreativní náplň díky značce Casalgrande Padane
Patří mezi nejoslavovanější italské architekty druhé poloviny minulého století. Kariéra Paola Portoghesiho je neodmyslitelně spjata s městem Řím a jeho historickou architekturou, kterou rafinovaným způsobem aktualizoval ve své praxi i teorii, stojící na počátku italské postmoderny.
Portoghesi studoval architekturu na univerzitě La Sapienza v Římě. Dokončil jí v roce 1957 a následně na stejné fakultě začal vyučovat historii architektonické kritiky. V roce 1964 si otevřel vlastní kancelář, v rámci níž produkoval až do nedávné doby nespočet projektů, které spojuje hluboký zájem o historii architektury a její nadčasové hodnoty. Portoghesi působil během své kariéry nejenom jako architekt, ale také jako publicista, pedagog a kurátor. Mezi lety 1968 až 1978 byl děkanem fakulty architektury na Polytechnické univerzitě v Miláně a v letech 1979 až 1992 zase zastával post prezidenta architektonické sekce Bienále v Benátkách.
Jeho znalost historie a teorie architektury mu umožnila vytvářet nové koncepce architektonické tvorby. Na jejich počátku stojí právě realizace Casa Baldi, prvního Portoghesiho projektu. V roce 1959 tuto vilu dokončil na severním předměstí Říma. V její architektuře se setkává eklektický koktejl tendencí a inspirace v novém pojetí. Portoghesi se v té době zajímal o vlivy secesní architektury, stejně tak jako studoval tvorbu Francesca Borrominiho a Michelangela, významných představitelů tzv. radikálního dynamického baroka.
Jak secese, tak i baroko se do skulpturálně pojaté Casa Baldi otiskly. Její fasádu tvoří série konkávně prohnutých cihlových fasád, podobných zaobleným tvarům Borrominiho barokních kostelů či Hortových secesních paláců v Bruselu. Tato otevřenost inspirace a záměrná citace starých slohů otevřela v Itálii debatu o kritice racionálních modernistických principů a připravila půdu pro dominanci postmodernismu o několik let později. Ostatně další Portoghesiho projekty k této debatě přispěly ještě rozhodněji.
Nedávno se Casa Baldi proměnila v kreativní centrum firmy Casalgrande Padana, která se specializuje na výrobu keramických dlaždic. V organicky koncipovaném interiéru se místo původního Portoghesiho nábytku a dalšího vybavení dnes nachází výstava produktů této značky. Kromě toho ale dům nabízí zázemí pro designéry a milovníky designu. Některé výrazné prvky se v interiéru zachovaly. Patří k nim kovové osvětlení, dynamicky ztvárněné zábradlí nebo rohový cihlový krb.
Související
-
Vilu Cuvaj realizoval architekt Stjepan Planić podle zásad organické architektury
Jeden z nejvýznamnějších příkladů chorvatského modernismu první poloviny dvacátého století se dodnes zachoval v původním stavu.
-
Casa Romano je málo známým příkladem špičkové rezidenční architektury italského modernismu
Casa Romano se sebevědomě tyčí v zelených kopcích nad centrem severoitalského Turína. Adama Štěch metropolí provedl architekt a historik designu Davide Alaimo.
-
Nenápadnou bílou kostku Haus Rabe najdeme v městečku Zwenkau nedaleko Lipska
Haus Rabe na rozlehlé zahradě zakrývají vzrostlé stromy. Dům skrývá důmyslný funkcionalistický interiér plný avantgardní kreativity.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka