Rakouský festival Glatt und Verkehrt v Kremži na Dunaji nabídl skvělý jazz i hvězdy world music

4. září 2017

Prázdninový čas letních festivalů skončil a to je dobrá příležitost k ohlédnutí. Vydejte se s námi do rakouské Kremže, kde před měsícem proběhla hudební přehlídka Glatt und Verkehrt. Ta svou žánrovou pestrostí a kvalitou předčila i mnohem větší festivaly.

Kremže leží na Dunaji, hodinku jízdy autem ze Znojma. Festival Glatt und Verkehrt pak probíhá na dvoře místního vinařství, které produkuje skvělý suchý ryzlink.

K vrcholům letošního programu patřila dvojice, kterou byste v programech jiných letních festivalů marně hledali: japonská pianistka Hiromi, dobře známá jazzovému publiku, a Edmar Castañeda, virtuozní hráč na kolumbijskou harfu – nástroj v Evropě nepříliš známý, který do Jižní Ameriky přišel před staletími s evropskými misionáři.

Edmar Castañeda žije v New Yorku, a jako dlouholetý spoluhráč Marty Töpferové jednou vystoupil i v Praze. Pianistka Hiromi je bytost výjimečná hned v několika rovinách: obdivuhodnou virtuozitu kombinuje s téměř pankáčskou energií. V polovině koncertu bylo nutno exponovanou část klávesnice dokonce znovu naladit, zatímco Hiromi mezitím vypráví, že je ze stejné části Japonska jako nástroj Yamaha.

Hudbu Etiopie (velmi ceněnou znalci) reprezentoval v Kremži all-star band pojmenovaný podle undergroundového klubu Fendika v Addis Abebě. Vedle širokého spektra hudebních specialit se na podiu objevil i spirituální nástroj begena, který je impozantním příbuzným lyry židovského krále Davida.

Fendika

O silný zážitek se zasloužil americký jazzový saxofonista Donny McCaslin, který o deset dní předtím vystoupil na sluncem rozpáleném podiu festivalu Colours of Ostrava. Tam navíc v debatě Melting Pot vyprávěl o své spolupráci s Davidem Bowiem.

Jeho hudba je rockově živelná a syrová, spoustu prostoru v ní zaslouženě má klávesový hráč Jason Lindner. „V Ostravě bylo mladší publikum, a proto jsme tam hráli tvrdší věci, a spolu s Kremží se jednalo o dva nejlepší koncerty turné, které prakticky celé probíhalo na festivalech, jedinou výjimkou byl klub Ronnie Scott’s v Londýně,“ řekl McCaslin.

Poslední koncert festivalu měl motto We Be All Africans, což definuje nejen prehistorický rodokmen lidstva, ale i vývoj moderních hudebních žánrů. Slogan navíc použil pro své album kalifornský saxofonista Idris Ackamoor, který přijel se svojí skupinou The Pyramids. Inspiraci nejstarším kontinentem ještě zvýrazňovaly egyptské masky.

Mimochodem, festival Glatt und Verkehrt má letos podzimní pokračování HerbstZeitlos se zpěvačkou Emel Mathlouthi (Tunis) či virtuózem na housle kemenče Markem Eliyahu (Izrael-Dagestán) a dalšími umělci.

Spustit audio