Aleš Březina, muzikolog a skladatel, jehož operní muzikál Charlotte bude jedním z vrcholů Smetanovy Litomyšle. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká

19. červen 2019

Dlouholetý ředitel Institutu Bohuslava Martinů, muzikolog Aleš Březina, k sobě v posledních letech poutá pozornost především jako mimořádně zajímavý skladatel: napsal hudbu k oceňované opeře-procesu Zítra se bude… postavené na autentických materiálech z procesu Milady Horákové (2008), dále k opeře Toufar o životních osudech komunisty umučeného kněze (2013), a množství další scénické hudby.

V brněnském divadle byl v roce 2010 uveden jeho „vizuální hudební divadelní zážitek“ Muchova epopej na libreto Šimona Cabana. Jeho hudba zní z asi dvacítky českých filmů, především těch od režiséra Jana Hřebejka, píše skladby komorní i symfonické, v jeho Requiem zpívali Iva Bittová a Vojtěch Dyk, několik skladeb napsal pro Soňu Červenou. Je schopen zhudebnit téměř vše, včetně policejních protokolů nebo deníkových záznamů dospívající dívky. Vybírá si silné (povětšinou tragické) příběhy a takový nabídne i v komorním operním muzikálu Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy. Vypráví o mladé židovské malířce Charlotte Salomon, která zmizela v osvětimské mašinérii ve svých 26 letech. Inscenační tým kanadského divadla Theaturtle po uvedení v Amsterodamu a Tel Avivu předvede tento muzikál i v Praze a na festivalu Smetanova Litomyšl. Rozhovor povede Eva Hazdrová Kopecká.  

Spustit audio