Aleš Briscein exceloval v Dvořákově Dimitrijovi za oceánem

24. listopad 2016

Uznávaný tenorista Aleš Briscein se za přítomnosti četného obecenstva představil v rozhlasové galérii jako všestranný hudebník. Dvojnásobný nositel prestižní Ceny Thálie nejdříve vystudoval na pražské konzervatoři obor klarinet a saxofon, pak se věnoval po vzoru svého otce zpěvu.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

„Ač se to nezdá, operní zpěv je velmi náročná disciplína nejen na psychiku, ale také na fyzičku. Mne naštěstí od mala baví sport, protože mě dali rodiče na atletickou školu. I dnes hraji pravidelně fotbal, volejbal a chodím běhat. Je to výtečné odreagování pro mé tělo. V létě se pak s oblibou věnuji potápění“, říká Aleš Briscein. Nedávno účinkoval v titulní roli Dvořákova Dimitrije pod taktovkou Gila Roseho v Bostonu a v Japonsku zpíval po boku světově proslulé divy Edity Gruberové.

03750170.jpeg

Dnes účinkuje Briscein na předních evropských scénách, mj. v berlínské Komické opeře, kde zpívá Lenského v Čajkovského Evženu Oněginovi. Mohli jsme se s ním však setkat v roli Jaroměra z Fibichova Pádu Arkuna v pražském Národním divadle. Záznam tohoto představení vysílal Český rozhlas - Vltava v listopadu v rámci sobotního operního večera. Pravidelně vystupuje jako princ v Dvořákově Rusalce, Romeo v Gounodově opeře Romeo a Julie, Alfréd ve Verdiho La traviatě. Plejádu jeho lyrického repertoáru uzavírá většina tenorových postav z Mozartových oper.

03750169.jpeg

Mezi jeho nejnovější angažmá patří Lohengrin ve stejnojmenné opeře Richarda Wagnera. Tuto roli ztvárnil nejen na Tyrolském festivalu v rakouském Erlu a v Národním divadle moravskoslezském, ale dokázal ji při náhlém záskoku narychlo „oprášit“ při květnové veřejné generální zkoušce v Bavorské státní opeře v Mnichově, když zastoupil onemocnělého Klause Floriana Vogta.

Na letošním letním operním festivalu ve finské Savonlinně zpíval v režii britského režiséra Davida Pountneyho postavu Skuratova z Janáčkovy opery Z mrtvého domu. Ladislava Podhajského ze Smetanových Dvou vdov zas ztvárnil na francouzských scénách v Angers a Nantes. V loňském roce nahrál pro Český rozhlas za klavírní spolupráce Kryštofa Mařatky nesnadný Janáčkův cyklus písní pro tenor, alt a tři ženské hlasy Zápisník zmizelého. Tímto snímkem bylo také živé vysílaní Telefonotéky s Alešem Brisceinem završeno.

03750174.jpeg

Jeho prince v Dvořákově Rusalce mohli vidět diváci ve vídeňské Volksoper, Janka v Janáčkově Věci Makropulos ve Frankfurtské opeře a na Salcburském festivalu. Ladislava Podhajského ze Smetanových Dvou zpíval Briscein na francouzských scénách v Angers a Nantes.

03139404.jpeg

Divadlo J. K. Tyla, Prodaná nevěsta: Aleš Briscein (Jeník), Pánský sbor

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Ivan Ruml
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.