Hector Berlioz 220! Hudba a osobnost francouzského skladatelského génia a reformátora orchestru pohledem Ilji Hurníka
Heinrich Heine přirovnal Berlioze ke kolosálnímu slavíkovi a ke skřivanu velikosti orla. Sám Berlioz napsal: „Hudba je nejbásnivější, nejmohutnější a nejživější ze všech umění. Měla by být z nich nejsvobodnější, dosud však není.“ Reprízu pořadu, který roku 2011 připravil Ilja Hurník, uvádíme u příležitosti 220. výročí narození Hectora Berlioze.
„Historikové označili Berlioze jako začátek novoromantismu. To označení je trochu zavádějící. Pravda, po romanticích Schumannovi a Chopinovi vnesl do hudby mnoho nového: Sblížení hudby se slovem. Hudbu programní, tj. takovou, která vypráví. Mohutné obohacení zvukové. Uvolnění sonátové formy. Ale tím vším pozvedl a prožhavil romantismus nad všechno romantické. Tedy spíš než novo-romantik, super-romantik!“
Své osobité úvahy Ilja Hurník rozvádí na pozadí vybraných kompozic Hectora Berlioze. Zazní Římský karneval (Berlínské filharmoniky řídí Claudio Abbado), Fantastická symfonie (Francouzský národní rozhlasový orchestr řídí Leonard Bernstein), výběr ze symfonie Harold v Itálii (s violovým sólem Josefa Suka a s Českou filharmonií, kterou řídí Dietrich Fischer-Dieskau) a ukázka z monumentálního Requiem (zpívá Ernst-Senff-Chor, hrají Berlínští filharmonikové, řídí James Levine).
Související
-
Hector Berlioz: Blažena a Beneš
Berliozovu operu Béatrice a Bénédict na Shakespearovo téma vysíláme v neděli 25. října v 16:00.
-
Hector Berlioz: La damnation de Faust
Nová nahrávka dramatické legendy Hectora Berlioze Faustovo prokletí. Poslechněte si recenzi Jozefa Červenky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.