Jiří Bárta, violoncellista a umělecký ředitel MHF Kutná Hora

4. červen 2015

Violoncellista Jiří Bárta ani zdaleka nepatří mezi umělce, kteří by usínali na vavřínech, a nebo se uzavírali do ryze sólové umělecké činnosti.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Podobně jako slavné pianistky Martha Argerich nebo Maria Joao Pires není na pódiu rád sám. Možná i proto se vedle své bohaté umělecké činnosti zaměřil v posledních letech také na organizování zcela mimořádné a jedinečné akce: Mezinárodního hudebního festivalu v Kutné Hoře, jehož je uměleckým ředitelem.

Na festival pravidelně – letos už po osmé – zve své muzikantské přátele a společně zde týden chystají hudební hostinu v podobě společného komorního muzicírování. Posluchačům pak výsledky předkládají v neopakovatelných prostorách, které má Kutná Hora jako město pod ochranou UNESCO k dispozici.

Mnozí z hudebníků sem jezdí opakovaně, někteří nasávají jedinečnou atmosféru místa a děje poprové. Letos se návštěvníci budou moci ve dnech 6. června až 14. června setkat např. s jmenovci Jiřího Bárty – Danem Bártou a Marcelem Bártou, s Bennewitzových kvartetem, Terezií Fialovou, Karlem Košárkem, Konstantinem Lifschnitzem, Romanem Patočkou, Karlem Untermüllerem či Kamilem Střihavkou a celou řadou dalších.

Jejich prostřednictvím se rozezní prostory Chrámu sv. Barbory, Kaple Božího těla, hrát se bude i v Gymnáziu Jiřího Ortena a v čáslavském Kostela sv. Petra a Pavla. Bohatý program se nese především v duchu letošního výročí Johanna Sebastiana Bacha.

Jiří Bárta, pochází z rodiny, kde hudba byla samozřejmostí. Do evropské špičky vstoupil počátkem 90. let 20. století, když vyhrál významné hudební soutěže (Drážďany, Los Angeles a Beethovenův Hradec). Po studiích na pražské HAMU studoval hru na violoncello také v Kolíně nad Rýnem u Borise Pergamenščikova.

Spolupracuje mimo jiné s Českou filharmonií, Pražským komorním orchestrem, Slovenskou filharmonií, Pražskými symfoniky a Berlínskými filharmoniky, s královským orchestrem z Liverpoolu. Vystupoval prakticky po celé Evropě, v Severní a Jižní Americe a Japonsku. Hrává i s komorními soubory, nevyhýbá se ani spolupráci s jazzovými tělesy, jeho nahrávky se často umísťují na předních místech hudebních žebříčků.

Archiv odvysílaných pořadů.

Spustit audio