Prestižní cena Německé asociace hudebních vydavatelů pro „Gilgameše“ a 22. Dny Bohuslava Martinů

7. prosinec 2016

Největší audioportál na českém internetu

Aleš Březina | Foto: Vojtěch Havlík, Český rozhlas

Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů, muzikolog. Moderuje Jana Vašatová.

Dne 8. prosince uplyne 126 let od narození Bohuslava Martinů. Už od 20. listopadu probíhá tradiční festival s názvem Dny Bohuslava Martinů, které se letos konají už po dvaadvacáté. Za jejich organizací stojí Nadace Bohuslava Martinů ve spolupráci s Institutem Bohuslava Martinů, a celá řada dalších pořadatelů, včetně Českého rozhlasu, který se prezentoval koncertem rozhlasových symfoniků.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Hostem našeho pořadu byl proto člověk, který o Martinů mnoho ví a mnoho pro jeho odkaz udělal – ředitel Institutu Bohuslava Martinů v Praze, Aleš Březina, mj. také předseda ediční rady Souborného kritického vydání děl Bohuslava Martinů.

Ve vysílání seznámil Aleš Březina posluchače s dosud vydanými nebo k vydání připravenými svazky Souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů, tedy Eposem o Gilgamešovi, Symfonii č. 4, Komorní hudbě pro 6-9 nástrojů, kantátami Svatební košile a Polní mše a cyklem čtyř kantát na texty Miloslava Bureše. Tato díla také v ukázkách zazněla. Na názorných příkladech vysvětlil, v čem spočívá hlavní přínos kritického vydávání skladatelova díla, vycházejícího v nakladatelství Bärenreiter. Není jím v žádném případě jen příprava závazného notového vydání, ale také objasnění geneze a kontextu vzniku díla a ve vypracování obsáhlého kritického aparátu včetně faksimile vybraných stran skladatelových autografů.

Z dopisu našeho posluchače: "S přáním pěkného dne si dovolím položit dotaz panu Březinovi. Na podzim jsem se vrátil z mého oblíbeného Toskánska, abych se "protoulal" po cestách, které vedli Vladimíra Holana k sepsání jeho Toskány. Do tohoto jsem zařadil návštěvu baziliky sv. Františka s úžasně rekonstruovanými freskami P. della Francesca. No, a jsme u Bohuslava Martinů. Stejně jako kdysi on jsme s manželkou v úžasu něvěřili očím, co Italové dokázali s rekonstrukcí... Nicméně! V infocentru jsme marně (ale nepřekvapivě) mezi všemi různými cetkami (snad Italové prominou) a dévédéčky všech slepých témat hledali CD s Martinů nádhernými freskami. A tu mne napadá otázka pro Vás pane Březino: Neuděláme s tím něco? Pro Vaši nadaci by to byla skvělá věc! Přeji vše dobré do studia a zdravím Slávek Lupečka."

Pro úplné poznání pramenné situace je nutné dlouhodobě intenzivně vyhledávat prameny notové a nenotové, jako je např. skladatelovu osobní a pracovní korespondenci, interní komunikaci v rámci jednotlivých nakladatelství, dobové nahrávky jeho skladeb z rozhlasových a jiných archivů a pod. Teprve po důkladném objasnění okolností vzniku díla a kompletní autografní situace je možné přikročit k práci na edici, která bude vycházet tempem dvou svazků ročně po dobu více než 50 let.

V reakci na příspěvky posluchačů Březina dále hovořil o skladbě Fresky Piera della Francesca a jejich slavné předloze, čerstvě zrekonstruovaných renesančních freskách na stěnách kostela sv. Františka v Assisi, o skladbičce Pastorely ze Stowe a okolnostech jejich vzniku a o dalších tématech. S právě probíhajícím festivalem Dny Bohuslava Martinů seznámil posluchače v rozsáhlém telefonickém vstupu prof. Václav Riedlbauch, ředitel Nadace Bohuslava Martinů.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu