Prezidentská kampaň vrcholí. Kdo rozhodne volby? Komentuje sociolog Tomáš Kostelecký

23. leden 2023

„Teď se hraje především o nevoliče a o ty, kteří v prvním kole volili jiné kandidáty,“ shrnuje sociolog Tomáš Kostelecký. Jaká je taktika obou prezidentských kandidátů před druhým kolem? Jsou klíčem k úspěchu velká města? Jaký vliv může mít podpora bývalých protikandidátů? A komu by prospěla vyšší volební účast? 

Petr Pavel i Andrej Babiš se během uplynulého týdne rozjeli do míst, ve kterých v prvním kole vyhrál jejich soupeř, a snaží se je získat na svou stranu. Jaké je aktuální rozložení voličů? „Podle posledních výzkumů to vypadá, že lidé, kteří v prvním kole volili Andreje Babiše, nebo Petra Pavla, si to zopakují. Byly to zhruba stejně silné tábory. A teď se hraje především o to, koho budou volit ti, kteří buďto nevolili vůbec, anebo volili jiné kandidáty. Těch bylo hodně, dohromady možná jeden a půl milionu lidí. Tito voliči rozhodnou,“ říká v pořadu Jak to vidí… na Dvojce sociolog Tomáš Kostelecký.

Svou roli pak sehraje i řada dalších, mj. socioekonomických faktorů jako třeba věk nebo plat. Andrej Babiš v prvním kole uspěl v regionech s vysokou mírou exekucí a chudoby. Minulý týden ale v Ústí nad Labem vítalo plně zaplněné náměstí naopak Petra Pavla. „Na to, kolik lidí je na náměstí, bych se tak úplně nekoukal, nejde totiž o reprezentativní vzorek,“ upozorňuje Kostelecký. Zároveň ale připouští, že o nějaké náladě ve společnosti to vypovídat může. „Klíčové je, kdo půjde k volbám reálně. Ti, co nejsou tak vidět v médiích, nakonec rozhodnou.“

Praha versus venkov

Podle datové analýzy serveru iROZHLAS mohou být klíčem ke konečnému úspěchu velká města. Právě tam byl totiž největší počet lidí, kteří se k volbám nedostavili. 

Čtěte také

„V regionech jako Ústecký kraj, Moravskoslezský kraj nebo Karlovarský kraj, kde Andrej Babiš měl větší podporu než Petr Pavel, byla volební účast obecně nižší než v jiných krajích a je tam tedy potenciál ji zvýšit. Teď opravdu půjde o to, komu se podaří mobilizovat více potenciálních příznivců,“ vysvětluje Kostelecký. Příliš ostrá negativní kampaň s cílem odradit od voleb případné voliče druhého kandidáta by se podle něj mohla minout účinkem.

Žádný z kandidátů nemá své jisté. „Někteří lidé mohou být zklamaní z toho, co se děje, nemusí se jim líbit kampaň, nemusí se jim dokonce líbit ani dvojice kandidátů, která nakonec zbyla na výběr, a k volbám jít vůbec nemusí,“ připomíná Kostelecký. Platí to pro velká města i takzvaný venkov – dělicí čára mezi nimi není totiž zdaleka tak silná, jak by se mohlo z některých výroků typu „Praha a láska...“ na sociálních sítích v posledních dnech zdát.

Spustit audio

Související

Čekání na prezidenta

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.