Americké nahrávky Rudolfa Firkušného

9. březen 2016

Nesnadno dostupné snímky soustřeďuje a komentuje v pořadu připraveném ve spolupráci s umělcovými dědici Renáta Spisarová.

Vysíláme od 13. března ve 21:00.

Rudolf Firkušný se po svém nuceném odchodu z Československa v roce 1939 vrátil do Prahy až v roce 1946, a to přímo na festival Pražské jaro. Legendárním se stal také jeho druhý návrat, opět díky Pražskému jaru. Uskutečnil se bohužel až po 44 letech (!). Během nich se stal Rudolf Firkušný v komunistickém Československu zakázanou osobou, ale i on sám se odmítl podílet svým uměleckým angažmá na nesvobodné politice tehdejšího režimu. A tak jen několik málo šťastlivců se dostalo k jeho live i studiovým nahrávkám, aspoň k této zprostředkované možnosti sledovat, poznat a ocenit vrcholnou éru klavíristy, který patřil k těm nejpozoruhodnějším interpretům 20. století.

V březnovém Rondu s názvem Americké nahrávky Rudolfa Firkušného Vám zprostředkujeme často exkluzivní snímky z doby, kdy se Rudolf Firkušný natrvalo usadil v New Yorku, odkud vyjížděl koncertovat do celého světa. Za přispění jeho dcery Veroniky Firkušné a muzikologa Richarda Pohla se vypravíme po stopách Firkušného amerických nahrávek.

Nabídneme Vám jeho newyorské snímky s houslistkou Erikou Morini (Mozartovu Sonátu pro housle a klavír e moll K. 481, nahrávku z roku 1961) a se sopranistkou Gabrielou Beňačkovou (výběr z Biblických písní Ant. Dvořáka, nahrávku z roku 1991). Z LP desky pustíme nahrávku s violoncellistou Gregorem Piatigorskym (Fryderyk Chopin: Sonáta pro violoncello a klavír g moll op. 65, nahrávka cca z roku 1966) či Dechovým kvintetem a hosty z Filadelfie (Leoš Janáček: Concertino, nahrávka z roku 1954). Jistě oceníte také poslední vystoupení dirigenta Guida Cantelliho, který v Carnegie Hall řídil v roce 1956 za účasti Firkušného Brahmsův Klavírní koncert č. 1 op. 15.

Uslyšíte rovněž naprosto raritní live nahrávku z letní školy a festivalu v Aspenu v Coloradu, kdy padesátiletý Rudolf Firkušný hrál po boku dirigenta Waltera Süsskinda Druhý klavírní koncert Bohuslava Martinů. Český rozhlas Vltava odvysílá tuto nahrávku exkluzivně v Rondu 13. března, a to s laskavým svolením the Aspen Music Festival and School.

K live nahrávkám Rudolfa Firušného poznamenal badatel Richard Pohl následující: „Není překvapením, že i pianista, který byl všeobecně v dobovém interpretačním kánonu řazen spíše mezi "klasicky" orientované interprety, často volí cestu, která je především v souladu se zápisem, vyvážená ve všech proporcích a vyznačuje se ušlechtilým zvukem a elegancí v tempu i agogických detailech. Rudolf Firkušný byl takovým typem interpreta. Přesto si dovolím tvrdit, že právě proto, že byl tak zodpovědný, důsledný a "autentický" ve smyslu snahy o co nejvěrnější překlad notového textu do zvukové podoby, že právě jeho koncertní vystoupení nejlépe vystihují význam jeho odkazu coby interpreta, který v momentě maximální inspirace dokáže obohatit své vystoupení magickým otiskem jedinečného, aniž by se stal přitom bezbřehým romantikem či individualitou, jejíž vnitřní síla zatlačuje do pozadí i původní obraz díla vyjádřený v notovém zápisu.“
(výběr z článku Richarda Pohla: Rudolf Firkušný před mikrofonem - záznamy živých koncertů).

V duchu amerických nahrávek Rudolfa Firkušného budeme pokračovat rovněž v dalších dvou vydáních pořadu Rondo: 22. a 29. května 2016 od 21.00 na stanici Vltava.

Spustit audio