Bernstein, Březina, Blažíková, Bostock, Byrd, Blow a Beethoven

13. duben 2018

Pět koncertů, sedm „B“. Přesně tolik hudby se dá najít v kalendáři na třetí dubnový týden. Petr Veber zve do sálů v Praze, Pardubicích a Hradci Králové

Leonarda Bernsteina připomene k jeho letošnímu centenariu Pražský filharmonický sbor, a to v pondělí v sále královéhradecké filharmonie  nádhernými Chichesterskými žalmy. Na programu je i hudba pravoslavného Brita Johna Tavenera, skvělá zvukomalebná kompozice Průtrž mračen od Američana Erica Whitacrea a Janáčkova kantáta Otče náš, originální zhudebnění základní křesťanské modlitby napsané pro tenor, smíšený sbor, harfu a varhany. A tam je sólistou Jaroslav Březina, druhé „B“.

03746328.jpeg

Hana Blažíková je protagonistkou úterního koncertu staré hudby, který slibuje mimořádný zážitek nejen díky křišťálovému hlasu hvězdné české sopranistky, ale také díky zvuku cinku, barokního dřevěného dechového nástroje se zvukem podobným trubce. Sólistou na cink je Bruce Dickey a jejich projekt je „Breathtaking“, tedy „dechberoucí“. Ale tahle dvě „B“ nebudeme počítat…

Pardubické „B“ patří na středečním koncertě tamní filharmonie dirigentu Douglasu Bostockovi, Angličanovi, který měl v 90. letech intenzivní kontakty s českou hudební kulturou a nadále se občas vrací. Těšit se lze zejména na symfonii jeho krajana z 19. století Huberta Parryho.

Václav Luks

Byrd a Blow jsou v sedmi zmiňovaných „B“ asi ta nejméně známá. Jde o anglické skladatele ze 17. století, Williama a Johna, kteří spolu s Henrym Purcellem svými písněmi a hymny obstarají náplň posledního koncertu barokního orchestru Collegium 1704 a sboru Collegium Vocale 1704 v jejich aktuální pražské sezóně. Dirigent Václav Luks si na umělcích z ostrova cení bohaté a svébytné hudební řeči a smyslu pro kvalitu zpracování textů, které zhudebňovali. Koncert výrazně duchovní hudby má název Pane, slyš mé prosby. Těšit se lze do Rudolfina na 19. dubna.

D-dur na návštěvě u Václava Lukse

Václav Luks v Kolbence

Natáčeli jsme v pražské Kolbence, bývalé továrně, kde zkoušejí jeho soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Byla tu cedule „výdejna materiálu“, tak jsme to trochu pozměnili, říká pan dirigent u cedule Collbenka – výdejna umění.

A Beethoven? Jeho koncertní árii „Ah! Perfido“, která vyjadřuje lítost a výčitky související s nešťastným loučením, zazpívá s orchestrem PKF-Prague Philharmonia sopranistka Karita Mattila, aktuálně jinak zejména oceňovaná sólistka v Janáčkových operách. Interpretkou prvního uvedení skladby byla mimochodem v Lipsku sopranistka Josefína Dušková. Stejná žena, která se svým manželem Františkem Xaverem hostila o několik let dříve v Praze na Bertramce Mozarta. Sobotní koncert v Rudolfinu, na který slavná finská pěvkyně – bohužel jen na chvíli - zavítá, uzavře rozměrná Suita č. 3, jejíž autor už však počátečním písmenem svého jména postupuje dál v abecedě – je to ruský klasik Petr Iljič…

autor: Petr Veber
Spustit audio