Brněnská Kytice aneb Za pěveckým dorostem…

7. říjen 2014

Studenti operního zpěvu Konzervatoře Brno připravují komponovaný večer, kterým oslaví 95. výročí založení své školy. Program „Kytice – Z kvítí vonného i býlí hořkého“ v sobě sdružuje kantáty Bohuslava Martinů a melodramy Zdeňka Fibicha psané na náměty z Erbenovy Kytice.

Vysíláme 11. října v 17:00.

V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar se silným, existenciálním podtextem. Na zářijovém soustředění se pracovalo od ranních hodin do pozdního večera, a ačkoli byl předem dán časový harmonogram, proti překročení večerky nikdo ze studentů ani slůvkem nezaprotestoval. Všichni jako jeden muž trpělivě zkoušeli, nedbajíce neustálého zastavování a vracení zkoušek. A pochvalovali si, co nového jim tato práce přináší:

„Možnost pracovat jako tým, protože ve škole děláme výhradně sólový repertoár. Vyzkoušíme si, jak jsme na tom s hereckými zkušenostmi a naučíme se nebát hrát jeden před druhým… Těžké je zkombinovat pohyb s hudbou, herecky se do hudby vkládat. Pociťujeme asi ze všeho nejvíc psychické nároky, jsme tu spolu všichni zavření, musíme se navzájem respektovat a vydržet, že každý pauzu nedostane, tak jak by chtěl… Pan režisér Studený vždycky sleduje, co z nás jde, a z toho pak tvoří pokračování. Podívá se na začátek, a už vidí, jak bude vypadat další krok… ´Něco udělejte´, řekne, a pak se od toho snaží práci odvíjet dál…“, říkají studenti.

03223020.jpeg

Potvrzují tak i pocit samotného režiséra: „Abych se přiznal, mně se ta finální představa během příprav teprve utvářela. Zkoušení totiž trvá poměrně dlouho, scházíme se dvakrát týdně po celý rok a člověk má dost času na to, aby mu ta vize dozrávala. Snažíme se, aby naši studenti byli schopní samostatného hereckého projevu a myšlení. Dostanou jednoduché zadání nebo impuls a sami pak hledají; to je něco, co v divadle při práci se sborem dost dobře nejde, ale my jsme rádi, že si to můžeme dovolit.“ Uzavírá režisér Tomáš Studený.

A dirigent Tomáš Krejčí má radost z toho, jak mladí lidé reagují na hudbu Zdeňka Fibicha: „Na naši generaci působil Fibich vždy trochu archaickým dojmem, měl jsem pocit, že ta hudba není živá a už je trochu překonána. Děcka, která to vnímají o dvě generace později, už tenhle pocit nemají. Programní skladby jsou pro ně navíc dobrou motivací k orientaci v hudbě. Dramatický spád hudby tu má zcela konkrétní napojení na děj a hudba nejsou jen výrazové vzruchy. Studenti ji nevnímají jako jednotlivé takty, ale musí v ní vystavět třeba dvacetiminutový dramatický tok.“

Program „Kytice – Z kvítí vonného i býlí hořkého“ uvede Konzervatoř Brno v Dělnickém domě v Brně-Židenicích v neděli 19. října 2014, opakovat se bude 20., 22. a 23. října. Do zákulisí jeho příprav nahlédneme v Operním magazínu v sobotu 11. října v 17:00.

Spustit audio