Brněnské Národní divadlo nastudovalo Ženitbu Bohuslava Martinů

8. říjen 2009

Mozartův sál brněnské Reduty byl počátkem října dějištěm několika představení komické opery Ženitba, v padesátých letech významně oceněného a nadále již nadčasově živého mistrovského díla Bohuslava Martinů. Projekt vzbudil mimořádný ohlas. AUDIO UVNITŘ

Tvůrkyní komorní hodinové inscenace je režisérka a scénografka Pamela Howardová. Komedii psanou podle předlohy N. V. Gogola a plnou jemného humoru situovala do prostředí ruských emigrantů v New Yorku, tedy vlastně do doby, kdy Martinů operu psal v USA na objednávku americké televize NBC. To je však jen vcelku nenápadný doplněk, nijak násilně prosazovaný - podstatné je, že příběh o nerozhodném staromládeneckém ženichovi a třech směšných nápadnících rozehrála úsměvně a v lehké nadsázce, uvolněným, charakterizačně přesným způsobem, bez jakýchkoli rušivých momentů, které by přinášela necitlivá aktualizace.

Ženitba se stala výjimečnou příležitostí pro několik brněnských sólistů mladší generace, kteří ukázali, že jsou schopni být skutečnými zpívajícími herci. Nesmělý a pohodlný Podkoljosin - Jakub Tolaš, jeho protřelý kumpán - Petr Levíček i povedená trojice směšných figurek v podání Tomáše Krejčiříka, Zoltána Kordy a Ladislava Mlejnka, to je společně s neodolatelnými kulisami, rekvizitami a kostýmy skutečný "koncert". Tereza Merklová jako Agafja a Jitka Zerhauová coby dohazovačka, naladěné na stejné vlně, přidaly další jemné i burleskní odstíny.

Mladý dirigent Jakub Klecker pojal doprovod v obsazení orchestru, sedícího bokem, velmi komorně. Vede představení s jistotou a nadhledem. Akustika vysokého historického sálu, v němž publikum sedí na praktikáblech postavených na šířku proti oknům, není ideální, ale rozumět pěvcům je. Prostor bez jeviště současně využívá možností a výhod těsné blízkosti účinkujících a diváků. Publikum se baví, svižná hudba plná lyriky i drobných žertů plyne v souladu s dějem. Opera je nastudována v anglickém originále a opatřena českými titulky. Divadlo chystá další představení na příští rok.

autor: Petr Veber
Spustit audio