Brno uspořádalo první ročník janáčkovského festivalu

24. listopad 2008

Jihomoravská metropole byla od 6. do 17. listopadu dějištěm prvního ročníku nového janáčkovského hudebního festivalu, při jehož přípravě a organizaci se sešlo Národní divadlo Brno s Filharmonií Brno a Janáčkovou akademií múzických umění.

Podstatným momentem festivalu Janáček Brno 2008 byla možnost porovnat několikeré nastudování jednotlivých oper: Její pastorkyňu, navíc v různých verzích, uvedla JAMU, pražské Národní divadlo a Maďarská státní opera. Káťu Kabanovou hrálo Národní divadlo Brno a její koncertní podobu přivezl vídeňský soubor Theater an der Wien - Divadlo Na Vídeňce.

Britská dirigentka Sian Edwardsová připravila operu Káťa Kabanová jako dvouhodinové lyrické drama hrané bez přestávky. Pěvce, vídeňský rozhlasový orchestr a Sbor Arnolda Schönberga vedla s dostatečným pochopením stylu, naléhavě a soustředěně. Sopranistka Melanie Diener se rozezpívala k pěknému výkonu, ale titulní roli by mohla dát ještě víc vnitřní účasti a psychologické výlučnosti. Pěvecky a v užitém náznaku i herecky byli výrazní Robert Brubaker (Boris) a Raymond Very (Tichon), také oba představitelé mladé dvojice Varvary a Kudrjáše - Stella Grigorian a jediný Čech v obsazení Ladislav Elgr - byli výborní. Anja Silja jako Kabanicha, jakkoli proslulá, svou ne zcela srozumitelnou výslovností a také už ne plně vyrovnaným hlasem nechtěně ukázala, že má nyní v české pěvkyni Evě Urbanové v této roli již nepřekonatelnou konkurentku.

Festival zahájila premiéra nové inscenace opery Příhody lišky Bystroušky v režii Jamese Conwaye a v hudebním nastudování šéfa brněnského operního souboru Tomáše Hanuse (viz audio).

Program festivalu zahrnul mimo jiné starší brněnskou inscenaci opery Z mrtvého domu nebo koncert využívající Janáčkův klavír; zazněl Zápisník zmizelého, uskutečnil se koncert konfrontující Janáčka a Bartóka. Doprovodné programy festivalu zahrnuly přednášky a workshopy pro dospělé i pro děti. Závěrečný večer festivalu byl koncertní - figurovala v něm Janáčkova Glagolská mše a v podání Ilji Gringoltse Houslový koncert Albana Berga.

Ambicí brněnského projektu, navazujícího na obdobný jednorázový počin z roku 2004, je stát se uznávaným mezinárodním festivalem připomínajícím nerozlučné spojení světoznámého skladatele s moravskou metropolí. Těsný vztah Janáčka k Brnu je dán nejenom tím, že tam prožil většinu života, ale především skutečností, že jeho neúnavná organizační, dirigentská a pedagogická činnost významně přispěla k rozvoji kulturního života města, ovlivnila jej na mnoho let dopředu a vytvořila z Brna kulturní metropoli.

autor: Petr Veber
Spustit audio