Carlo Gesualdo da Venosa

5. září 2013

V letošním roce si připomínáme 400. výročí úmrtí Carla Gesualda knížete da Venosa, které je datováno 8. zářím. K této příležitosti připravil na 4. září Petr Daněk dva pořady věnované jeho dílu.

V Rondu představí Petr Daněk CD renomovaného vokálního souboru The Hilliard Ensemble, které v loňském roce vydala společnost ECM. Obsahuje hudbu z Páté knihy madrigalů. V pořadu Musica Antiqua pak shrne jeho osud i dílo.

Gesualdo se narodil se 8. března roku 1566 ve Venose jako druhorozený syn knížete Fabrizia Gesualda. V domě svého otce v Neapoli získal vzdělání a základy všech dovedností, které mohl jako šlechtic potřebovat v dalším životě. Je pravděpodobné, že se učil i hře na loutnu a zpěvu a že byl veden v umění kontrapunktu a kompozice.

Carlo byl původně určen ke dráze duchovního, ale úmrtí jeho bratra z něj udělalo dědice knížecího titulu a rozsáhlého rodového majetku. Roku 1586 se oženil se svojí sestřenicí Marií d´Avalos. Manželství nebylo šťastné a skončilo tragicky. 26. října roku 1590 přistihl Gesualdo svoji ženu ve svém neapolském domě in flagranti s vévodou z Andrie Fabriziem Carafou. Jeho reakce byla okamžitá a velmi emotivní, neboť nechal oba milence na místě zavraždit.

Vzhledem ke svému původu nebyl potrestán, ale společně s touto příhodou vstoupil do jeho duše neklid, označovaný v jeho době jako melancholie, který je patrný ve všech jeho dalších projevech, včetně hudby. Jednalo se nejspíše o stavy deprese, výčitky, potřebu přehnané zbožnosti a pokání. Tyto stavy mysli jsou patrné ve volbě textů, které zhudebňoval a v užívání překvapivých harmonických zvratů.

Gesualdovo dílo inspirovalo řadu muzikologů nebo hudebních skladatelů. Igor Stravinsky o něm velice často hovořil a přemýšlel o jeho kompozičním stylu. Mimo jiné o něm napsal:

Ku Gesualdově hudbě nutno přistupovat s vědomím jeho mistrovství ve vedení hlasů. Nalezl a zdokonalil svůj harmonický systém objevy ve vedení hlasů a jeho harmonie je usměrňována vedenými hlasy právě tak, jako vinná réva tyčkami. Sám jsem se o tomto poučil, když jsem několik měsíců před napsáním Monumenta vypracoval ztracené části harmonických motet Da pacem Domine a Assumpta est Maria. Svým Monumentem jsem chtěl oslavit památku čtyřstých narozenin jednoho z nejosobitějších a nejoriginálnějších muzikantů, který tu byl: Gesualdo je přirozený, živelný skladatel“, uvedl Igor Stravinský v knize Rozhovory s Robertem Craftem.

Spustit audio