Česká operní klasika publikum příliš netáhne

30. září 2010

Příští sezona pražského Národního divadla bude za rok podle šéfa operního souboru Jiřího Heřmana „česká“. Řekl to novinářům v reakci na názor, že je v repertoáru obecně málo děl českých klasiků. Mezi chystanými premiérami v této sezoně, tedy v nadcházejících měsících, nejsou až na koncertní uvedení Ariadny Bohuslava Martinů plánována díla tuzemských autorů – nově má být nastudován Donizettiho Nápoj lásky, na Velikonoce Wagnerův Parsifal, v květnu Mozartův singspiel Únos ze serailu a poté opera Les enfants terribles od současného amerického minimalisty Philipa Glasse.

„Zrušili jsme uvažované jarní uvedení Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kterou měl v alternativním prostoru inscenovat režisér David Radok. Bylo by to, i vzhledem k tušené menší reprízovosti, rozpočtově příliš náročné,“ konstatoval Heřman. Jak dodal, začínající sezonu ohlašoval s těžkým srdcem. „Dostáváme se na totální minimum. Dělat operu na evropské úrovni s tímto rozpočtem je nemožné, z našich představ zbude fragment,“ dodal na adresu nutných omezení výdajů.

02153333.jpeg

Skutečností je, že z finančních důvodů není pro českou první scénu snadné držet na repertoáru právě díla českých operních klasiků. „Prodaná nevěsta je stabilním kusem repertoáru, ale pro další Smetanovy opery se obtížně daří zajistit jejich návštěvnost,“ upozornil ředitel Národního divadla Ondřej Černý. Divadlo je závislé na svých tržbách. „Dovolit si hrát Smetanu můžeme jen tehdy, když máme dostatek peněz,“ konstatoval.

00881064.jpeg

Heřman příliš nevěří, že by na operu Z mrtvého domu bylo v této situaci dost peněz někdy později: „V rozpočtu na rok 2011 určitě ne – a potom…?“ Z finančních důvodů je podle něj už nyní také jasné, že v roce 2011 nebude nastudována ani Händelova opera Ariodante, v níž se měla objevit mezzosopranistka Magdalena Kožená.

autor: Petr Veber
Spustit audio