Debut na Pražském jaru - se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu se představí dirigent Marek Šedivý
Festivalový koncert Rozhlasových symfoniků, nazvaný "Debut Pražského jara", nabídne setkání se třemi mladými umělci: dirigentem Markem Šedivým, skladatelem Martinem Hyblerem a německým hobojistou Johannesem Grossem (vítězem loňské mezinárodní hudební soutěže Pražského jara).
Vysíláme 31. května ve 20:00.
Na programu jsou Rapsodické variace Klementa Slavického (letos si připomínáme 105. výročí narození), Hobojový koncert op. 26 Martina Hyblera a Čtvrtá symfonie f moll op. 36 Petra Iljiče Čajkovského.
Přímým přenosem bude provázet Jitka Novotná.
O koncertu
Rapsodické variace pro orchestr z roku 1953 Klementa Slavického (1910–1999) pocházejí z okruhu děl inspirovaných moravským folklórem. Dostalo se jim vřelého přijetí také v zahraničí, zejména díky Karlu Ančerlovi a České filharmonii. Nastudovala je mj. i Rotterdamská filharmonie s Edwardem Flippsem a zařadila je na jedno ze svých zahraničních turné.
Marek Šedivý (*1987) na sebe poprvé upozornil na dirigentské soutěži ve francouzském Besançonu. V roce 2014 uvedl na festivalu Internationale Gluck Opern Festspiele balet Orpheus Igora Stravinského. V roce 2013 byl angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. V červenci téhož roku měl možnost dirigovat představení Janáčkovy Lišky Bystroušky v rámci Evropské hudební akademie v Teplicích. Podílí se na produkci baletu SpartakusArama Chačaturjana, který uvedlo 15. listopadu 2014 Divadlo J. K. Tyla v Plzni. V současné době studuje magisterský program v oboru dirigování na Akademii múzických umění v Praze.
Jako zdatný klavírista vystupuje v duu s vynikajícím houslistou Jakubem Fišerem nebo bratry Josefem a Petrem Špačkovými, s nimiž nahrával pro japonskou NHK a podnikl s nimi koncertní turné po Japonsku. Johannes Grosso je, po spolupráci s Gewandhaus Orchestra v Lipsku v sezóně 2010 / 2011, v současné době druhým hobojistou Orchestre Philharmonique de Radio France. Na festival se vrací po roce jako vítěz loňské soutěže Pražského jara. Pochází z Nantes, hoboj studoval na konzervatoři v Lyonu a na Conservatoire national supérieur de musique et de danse v Paříži u Daniela Arrignona.
Mladý hobojista v minulých letech zaznamenal řadu soutěžních úspěchů: kromě Pražského jara (2014) zvítězil v mezinárodní soutěži Giuseppe Tomassiniho (Petritoli, 2010), v Concours de l'Asian Double Reed Society (Taiwan, 2013) a ve stejném roce získal druhé místo v soutěži Gillet-Fox pořádané International Reed Society (USA, 2013). Johannes Grosso se jako hráč účastnil několika mládežnických projektů, např. turné Orchestre Français des Jeunes, Gustav Mahler Jugendorchestra, od roku 2011 je členem komorního orchestru Nouvelle Europe. Jako sólista hobojových koncertů spolupracoval s dirigenty Christophem von Dohnányim, Peterem Csabou a Hansjörgem Schellenbergerem.
Vedle klasického repertoáru se Marek Šedivý rád věnuje hudbě svých současníků z mladé generace jako Jan Ryant-Dřízal, Martin Hybler nebo Jiří Kabát. „Uvádění děl svých vrstevníků považuji za naprostou přirozenost a přináší mi velkou radost,“ přiznává dirigent. „Jejich hudba je čerstvá a nabitá energií. Je třeba jejich umění objevovat a předávat ostatním.“ Dechové nástroje ve tvorbě mladého skladatele Martina Hyblera (1977) mají významné místo: napsal koncerty pro lesní roh, pro fagot a také Koncert pro hoboj a komorní orchestr op. 26 s podtitulem „Ó, lásko, lásko ty nejsi stálá...“, který premiéroval Vilém Veverka s PKF – Prague Philharmoniav roce 2005 v cyklu Pražské premiéry.
Dirigent Marek Šedivý k němu říká: „Koncert pro hoboj a komorní orchestr od Martina Hyblera je skutečně skvělé, velmi propracované a působivé dílo, které si rozhodně zaslouží častější provozování. Sólista zde má možnost předvést snad vše, co lze na hoboj zahrát, a přitom tento fakt nevyznívá prvoplánově. Celý koncert je prostoupen velice zvláštní atmosférou, které Martin Hybler docílil např. nápaditými komponovanými echo efekty, které posluchače unášejí takřka do jiného časoprostoru.“ Martin Hybler je úspěšný autor, další jeho díla hrála tělesa jako PKF – Prague Philharmonia, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Hradec Králové, Filharmonie Bohuslava Martinů, Jihočeská komorní filharmonie, Camerata Janáček, Sukův komorní orchestr, Orchestr Berg, Ensemble MoEns ad. Publikuje u nakladatelství Triga, Nakladatelství ČRo a Editio Bärenreiter Praha.
Po přestávce se mladý dirigent představí v klasické rovině – zazní Čtvrtá symfonie f moll op. 36 Petra Iljiče Čajkovského (1840–1893) komponovaná v letech 1877–1878. Je to období autorova obrovského tvůrčího vzepjetí, vždyť ve stejné době vznikají operyEvžen Oněgin, Panna Orleánská a Houslový koncert D dur! V této době započal svou tajemnou korespondenci s Naděždou von Meck, bohatou mecenáškou, která jej podporovala čtrnáct let. Symfonii dokončenou v roce 1878 dedikoval slovy „mému nejlepšímu příteli“ právě jí. Symfonie byla uvedena téhož roku v Moskvě pod taktovkou Nikolaje Rubinštejna.