Festival Concentus Moraviae připomíná 400 let Monteverdiho Mariánských nešpor

28. květen 2010

Pro zahajovací koncert festivalu Concentus Moraviae nastudoval Václav Luks Mariánské nešpory Claudia Monteverdiho, jedno z nejvýraznějších děl počátků baroka. Od jeho vydání uplynulo letos čtyři sta let.

Festival se koná popatnácté, a to s podtitulem Baroko a jazz – dobrodružství improvizace. Je rozvržen na dny od 29. května do 26. června. Programy sestavili společně specialista na starou hudbu Václav Luks a jazzman Jaromír Honzák; vedle barokní a jazzové hudby, kterou spojuje fenomém improvizace, v nich je i řada projektů, které jsou průnikem obou základních hudebních pilířů letošní dramaturgie.

Pozici v regionu, zasahujícím z Jihomoravského kraje do kraje Vysočina, má festival mezi zúčastněnými městy stálou a vynikající. Luksův koncert se soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 situovali pořadatelé do baziliky Nanebevzetí Panny Marie kláštera Porta coeli v Předklášteří u Tišnova.

„V barokní éře se formovala evropská hudební řeč, baroko je středobodem evropské kultury a všichni se k němu nějak vracejí,“ řekl novinářům Luks. Přehlídka se stane platformou pro umělecká setkání hudebníků obou žánrů.

Celkem ožijí historické prostory devatenácti měst, zazní přes třicet programů. Zájem připojit se ke 13 kmenovým městům, jimiž jsou Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Hustopeče, Ivančice, Lysice, Kyjov, Mikulov, Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou, Rájec-Jestřebí, Slavkov u Brna, Tišnov, Třebíč, Valtice, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou, Brno a Jaroměřice nad Rokytnou, mají čtyři desítky dalších sídel. Města festival spolupořádají a mají tak příležitost bezprostředně ovlivnit jeho charakter.

Festival ukončí koncert souboru Gli Incogniti na zámku ve Slavkově u Brna. Vivaldiovskému programu souboru Gli Incogniti v Historickém sále bude předcházet doprovodný hudební program na nově otevřeném nádvoří.

autor: Petr Veber
Spustit audio