Gaetano Donizetti: Marie Stuartovna. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku

17. únor 2016

Přímý přenos z New Yorku přiblíží inscenaci Donizettiho opery Marie Stuartovna, druhou a námětem asi nejznámější ze skladatelovy „tudorovské trilogie“, tedy z trojice oper Anna Bolena, Maria Stuarda a Roberto Devereux, které jsou inspirovány výraznými osobnostmi anglických dějin.

Vysíláme 20. února v 19:00.

Stanice Vltava během jara postupně zprostředkuje v přímých přenosech z Metropolitní opery celou trilogii Gaetana Donizettiho. Divadlo ji nabízí také díky angažmá koloraturní sopranistky Sondry Radvanovski, která zpívá ve všech třech dílech titulní či hlavní roli - jako jedna z mála pěvkyň v historii v jediné sezóně. Marie Stuartovna je už šestatřicátá skladatelova opera. Měla premiéru v roce 1835.

Libreto k opeře napsal italský spisovatel Giuseppe Bardari, v té době sedmnáctiletý student práv, a to podle překladu divadelní hry Marie Stuartovna německého básníka a dramatika Friedricha von Schillera, jejíž premiéra se konala ve Výmaru 14. června 1800. Děj opery je volně založen na životních osudech skotské královny Marie Stuartovny. Oproti Schillerově předloze byl děj zbaven většiny politicko-náboženských detailů, ponechána však byla scéna setkání Marie s Alžbětou, která je však fiktivní, ve skutečnosti se nikdy neodehrála. Přidán byl milostný příběh mezi Marií a Robertem Dudleyem, hrabětem z Leicesteru, který také nemá oporu v historii.

Vstup tohoto díla na scény nebyl jednoduchý. Opera měla být uvedena v neapolském divadle San Carlo. Zasáhla však cenzura: vadila např. slova „odporný bastard“, kterými Marie Stuartovna označuje v ději Alžbětu I., zobrazení královny na kolenou a konečně i přímo na jevišti prezentovaná poprava královny. Ferdinand II. provedení opery proto zakázal, Marie Stuartovna byla nakonec premiérována 30. prosince 1835 v milánské La Scale. Titulní roli zpívala při premiéře slavná pěvkyně Maria Malibran, jíž - jak se uvádí - ušil Donizetti roli na tělo, s vylepšenými recitativy a rozšířenými scénami. K opeře byla skladatelem vytvořena nová předehra. I v Miláně se ovšem objevily problémy s cenzurou.

Spustit audio