Händel je na programu v Londýně i v Praze

17. duben 2009

Z nabídky Speciálního dne Eurorádia věnovaného skladateli Händelovi jsme na Vltavě pro neděli 19. dubna vybrali tři koncerty - program uvedený v jeho rodném městě Halle jako rekonstrukce hudebního doprovodu vzpomínkové bohoslužby z druhé poloviny 18. století, program připravený v Římě z duchovní hudby jeho italského období a program vysílaný z Londýna, z domu, kde Händel 36 let žil a 14. dubna 1759 zemřel.

Barokní dům číslo 25 v ulici Brook Street v samém centru Londýna je přívětivým muzeem zachovávajícím starými dřevěnými podlahami, schodištěm, obložením stěn a dalšími detaily silný pocit autenticity prostoru. Skladatelova pracovna a přijímací pokoj i jeho ložnice jsou překvapivě nevelké místnosti. Muzeum Handel House si pro jubilejní rok dalo mimo jiné za cíl kompletní provedení skladeb pro klávesové nástroje - ty, stejně jako třeba skladby se zobcovou flétnou, jsou repertoárem pro tamní dispozici vhodným. Využívána je kopie skladatelova cembala.

Händelovo muzeum pořádá své vzdělávací programy, koncerty se řadí například do květnového londýnskému barokního festivalu. Zajímavostí je, že muzejní prostory zasahují i do připojeného sousedního domu, v němž v letech 1968-1969 žil představitel jiných hudebních žánrů Jimi Hendrix.

Londýn těží ze skladatelovy přítomnosti a dlouholeté práce pro tamní hudební život a Händela si přivlastňuje jako anglického autora. Jeho hudba, včetně rozsáhlých oratorií, tam letos na jaře zní na mnoha místech, a to i při pozoruhodně kvalitních poloprofesionálních chrámových produkcích.

00904255.jpeg

Dvě významné hudební aktivity spojené se jménem Georga Friedricha Händela jsou však "doma" i v Praze. Za oběma stojí dirigent a cembalista Václav Luks se svým souborem Collegium 1704 (viz audio).

Opeře Rinaldo, premiérované roku 1711 v Londýně, v nové pražské inscenaci, hrané ve Stavovském divadle při svíčkách a v nádherných kostýmech, dal Luks po hudební stránce maximum přesvědčivosti a proměnlivosti, živost a životnost. Jeho přínos se ve srovnání se scénickým pojetím režisérky Louise Moatyové, autentickým v barokní gestice, ale pro současného diváka statickým, zdá být pro zážitek z ojedinělého operního projektu Národního divadla určující. Druhým titulem z Händelova odkazu je v hudebním dění v české metropoli zdůrazněné uvedení oratoria La Resurrezione, Luksem nastudované v Týnském chrámu. pro Pražské jaro

autor: Petr Veber
Spustit audio