Na Vltavě se objeví záznamy čtyř koncertů z letošního festivalu v Českém Krumlově

14. srpen 2008

Na mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově pro vysílání na stanici Vltava letos pořizujeme záznamy čtyř vystoupení. V sobotu 23. srpna je to závěrečný koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, do jehož programu pořadatelé zasadili hudbu Wolfganga Amadea Mozarta a jeho současníků. Protagonisty večera jsou flétnisté Jeanne Galwayová a James Galway.

Dalšími českokrumlovskými hudebními událostmi, které se postupně u nás na Vltavě objeví, budou záznamy klavírního recitálu Martina Kasíka ze skladeb Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Modesta Petroviče Musorgského, snímek z renesančního programu souboru Fraternitas Litteratorum a chlapeckého sboru Bonifantes a záznam historicky poučeného interpretačního přístupu sopranistky Gabriely Eibenové a souboru Ensemble Inégal s barokními díly Jana Josefa Ignáce Brentnera a Antonia Vivaldiho.

"Český rozhlas je jediný partner, který s námi stojí celých sedmnáct let. Vážíme si toho. Ne všechny koncerty je možné udělat tak, aby je slyšeli všichni zájemci. Prostřednictvím rozhlasu se kocnerty dostanou do řady domácností," ocenil u vltavského mikrofonu vzájemnou dlouholetou spolupráci ředitel festivalu Jaromír Boháč. Loni se tak záznamy z letní hudební nabídky z jihočeského památkového města objevily nejen v programech řady evropských veřejnoprávních rádií, ale i v nabídce v Austrálii a Kanadě.

Během uplynulých let se podle ředitele Boháče mění poměr mezi českými a zahraničními návštěvníky festivalu. "Dříve bylo víc těch ze zahraničí. Posledních pět let se poměr otáčí. Přes sedmdesát procent jsou Češi - je pro nás potěšující, že si našli cestu do Krumlova," řekl. V souvislosti s tím, jak se festival otvírá dalším hudebním žánrům, se mění i složení publika. "Přivedlo to i jiné lidi, než kteří chodí na komorní koncerty do zámeckého Maškarního sálu," konstatoval. Polovina koncertů se koná v exteriérech, organizátoři festivalu se snaží využít genia loci. "To je další nadhodnota, která přivádí lidi, kteří by do běžného koncertního sálu nešli, ale zajímá je spojení hudby a prostředí," uvedl Jaromír Boháč.

Se svými spolupracovníky dbá na poptávku veřejnosti a ví už, že se na konstantách a pilířích festivalu s posluchači shodnou: "Chceme hrát v exteriérech, chceme přidávat k hudbě vizuální nadhodnotu," říká. Před pár lety začali navíc zařazovat vedle klasiky také jazz a folk, letos poprvé uvedli scénicky kompletní operní dílo a zařadili rovněž hudbu z Broadwaye.

Tento večer proměnil Pivovarskou zahradu v muzikálovou scénu. Moravská filharmonie Olomouc doprovázela podle originálních partitur hvězdy Broadwaye - Debbie Gravittovou, Jan Horvathovou a Douga La Brecqua. Mluvčí festivalu Veronika Dušková na svém blogu mimo jiné zaznamenala, že jsou nejen výbornými zpěváky, ale i znamenitými šoumeny a že americký dirigent Randall Craig Fleischer, který nešetřil pochvalami na adresu orchestru, dvakrát během večera připomněl, jak je rád, že mohl přijet do České republiky, protože se jeho tchýně narodila v Brně. Už dlouho prý nebylo na festivalovém koncertu vidět tak nadšené publikum. Na konci, během přídavků z muzikálů Hair a Mama mia, všichni stáli, tleskali, zpívali i tančili.

autor: Petr Veber
Spustit audio