Operní maraton aneb Kolik Wagnera jste zvládli ?

26. srpen 2013

Kompletní Prsten Nibelungův v jediném dni, to je bezmála patnáct hodin romantické operní hudby, která zněla na stanici Vltava v sobotu 24. srpna od časného rána. Projekt Operního maratonu má podtitul Kolik Wagnera vydržíte. Připraveno bylo 892 minut čistého hudebního času.

sobota 24. 8. 2013
Společný komentovaný poslech opery Valkýra
9.30–15.30 ve Studiu 2 Českého rozhlasu

Reportáž stanice Radiožurnál z komentovaného poslechu:


VAŠE OHLASY:

Poslech Valkýry ve studiu Českého rozhlasu byl vynikajícím zážitkem! Možnost naprostého soustředění v odhlučněném studiu po dobu několika desítek minut a zároveň i možnost krátké relaxace a vynikajícího občerstvení v přilehlých prostorách byla vynikající kombinace! Potěšila mě i možnost krátkého osobního poděkování panu Lukáši Hurníkovi i zaměstnankyním stanice, kteří s takovou péčí poslech připravili/y. Studio 2 Českého rozhlasu není samozřejmě koncertní sál a umožňuje poslech jen několika málo desítkám posluchačů. Byla to pro mne mimořádná událost, ač jinak nejsem zvyklý poslouchat v takovém soustředění několik hodin. Jsem dlouholetým členem Klubu Vltava. Protože jsem z Prahy, navštěvuji i pravidelná setkání organizovaná stanicí Vltava, ale tento zážitek se naprosto vymyká všemu. K náladě přispělo i krásné počasí při cestě do rozhlasu i z něj. Je to den, na který budu ještě dlouho vzpomínat.
Děkuji!

Vážení přátelé,
Vltavu poslouchám od včerejška s krátkými "vsuvkami" zvuku kladívka a
brusky neb jsem v pilné práci, (dělám dřevěnou podlahu v kuchyni).
Tipovat kolik Wágnera zvládnu jsem si netroufl, nicméně jak ho tak od
samého rána poslouchám, musím říct, že se k mé práci docela hodí, (k
přibíjení lemovacích lišt kolem stěn používám hřebíky s odborným
názvem "Wágnerky"). Ještě jsem nepřeladil a docela mě Wágner zaujal.
Chápu, že tato hudba dnes není pro většinovou společnost a jsem rád, že
Vltava jako stanice JE a nebojí se, že posluchači přeladí jinam.
Z Hlubočce zdraví
V. T., Ph.D.

Dobrý den,
bylo to skvělé. Ale nejen tuto sobotu. I ty nedělní večery před časem byly zajímavé.
Díky, že jste se mu tak letos tak věnovali, bylo skutečně co oslavovat. Nádherná hudba!

Vážená redakce,
k vašemu sobotnímu maratonu (R.Wagner-NR) mám velké výhrady.Během vysílání jste několikrát citovali posluchače, kteří celý cyklus poslouchali, třeba když umývali nádobí, lakovali podlahy, pořádali zahradní party, opravdu - v sobotu to v Čechách tak bývá - lidé hodně kutí a vy jste jim k tomu jako zvukovou kulisu dopřáli Prsten Nibelungův. Domnívám se, že by bylo mnohem vhodnější během čtyř večerů - třeba od čtvrtka do neděle odvysílat tento celý cyklus, tedy postupně, posluchači by si mohli dopřát soustředěný poslech včetně úvodů (nekrácených) dr. Epsteina.
Z dramaturgického hlediska mě to připadá jako nevhodný marketingový tah, vhodný spíš do prostředí hypermarketů.
Tedy: Psten Nibelungův ano, ale nikoli jako zvuková kulisa, ale jako výzva k soustředěnému poslechu. Což Vámi zvolený maraton neumožnil.
S pozdravy jinak ale vděčný
Váš posluchač

Wagnerovské vysílání, inspirované letošním 200. výročím skladatelova narození, začalo dvacet minut před sedmou hodinou ranní a skončilo hodinu po půlnoci následujícího dne. Prsten Nibelungův tvoří čtyři opery - Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. Jde o mýtus, nevídané podobenství o lidstvu, o zemi a o člověku na ní.

Volba padla na nahrávku dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu z let 1991 a 1992. Vedle komentářů k obsahu jednotlivých částí a vedle krátké živě moderované besedy s hosty společného poslechu Valkýry v rozhlasovém studiu je během dne zařazeno také několik časů pro obvyklou četbu, které se mohou stát chvílí oddychu.

Richard a Cosima Wagnerovi

Skladatel rozvrhl čtyřdílnou ságu na čtyři večery. Rozhlas si však mohl výjimečně dovolit experiment: kompletní Ring vysílat celý najednou. K bezprecedentnímu opernímu kolosu patří stejně výlučná vysílací nabídka. Je to výzva, kterou už některé rozhlasy v minulosti zkusily. Český rozhlas k podobně výjimečnému projektu přistupuje poprvé a jistě nadlouho zase naposledy.

Skladatel, dirigent a básník Richard Wagner (1813-1883) přišel s vlastní novou koncepcí hudebního dramatu; je hlavním reformátorem opery v 19. století a také skladatelem ukazujícím do budoucnosti hudební řeči. Jeho třináct jevištních děl z let 1833 až 1882 vznikalo v představě o jednotě básnického slova, hudby, scény a herectví. Libreta, či spíše básně pro zhudebnění, si psal sám. Spíše než komplikovaný zpívaný básnický text, vnímají ovšem wagneriáni primárně hudbu a nechávají se unášet pověstnými nekonečnými melodiemi a kouzlem jeho symfonismu.

02950419.jpeg

Wagnerova hudba mnohé posluchače a operní nadšence fascinuje, ale jeho osobnost a postoje lidi názorově spíše polarizuje. Pro řadu milovníků hudby se stal Wagner kultovním skladatelem, ostatně pro vytvoření kultu kolem své osoby udělal mnohé sám už za života.

PROGRAM VYSÍLÁNÍ:

Pavel Eckstein přibližuje obsah jednotlivých částí operní tetralogie Prsten Nibelungův. Natočeno v roce 2000 k nahrávce Pierra Bouleze.

02950392.jpeg

6.40
Wagnerův Prsten Nibelungův (1/4)
Obsah opery Zlato Rýna přibližuje operní znalec, manažer a publicista Pavel Eckstein. Natočeno v roce 2000.

7.00
Operní maraton - Richard Wagner: Zlato Rýna
První díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1991. Zpívají John Tomlinson (Wotan), Bodo Brinkmann (Donner), Kurt Schreibmayer (Froh), Graham Clark (Loge), Linda Finnie (Fricka), Eva Johansson (Freia), Birgitta Svendén (Erda), Günter von Kannen (Alberich), Helmut Pampuch (Mime), Matthias Hölle (Fasolt), Philip Kang (Fafner) a Hilde Leidland, Anette Küttenbaum a Jane Turner (dcery Rýna). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

02950402.jpeg

9.45
Wagnerův Prsten Nibelungův (2/4)
Obsah opery Valkýra přibližuje operní znalec, manažer a publicista Pavel Eckstein. Natočeno v roce 2000.

10.00
Richard Wagner: Valkýra (1/2)
Druhý díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1992. První dějství. Zpívají Poul Elming (Siegmund), Matthias Hölle (Hunding), John Tomlinson (Wotan), Nadine Secunde (Sieglinde), Anne Evans (Brünnhilde), Linda Finnie (Fricka) a Eva Johansson, Ruth Floeren, Shirley Close, Hitomi Katagiri, Eva-Maria Bundschuh, Birgitta Svendén a Hebe Dijkstra (valkýry). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

11.06
Rozhlasový operní maraton aneb Ring kompletně (1/2)
Beseda se členy Wagnerovy společnosti a dalšími posluchači živě moderovaná ve studiu Českého rozhlasu. Uvádí Lukáš Hurník.

11.15
Operní maraton - Richard Wagner: Valkýra (2/2)

Druhý díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1992. Druhé a třetí dějství.
Zpívají Poul Elming (Siegmund), Matthias Hölle (Hunding), John Tomlinson (Wotan), Nadine Secunde (Sieglinde), Anne Evans (Brünnhilde), Linda Finnie (Fricka) a Eva Johansson, Ruth Floeren, Shirley Close, Hitomi Katagiri, Eva-Maria Bundschuh, Birgitta Svendén a Hebe Dijkstra (valkýry). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

02941359.jpeg

14.05
Rozhlasový operní maraton aneb Ring kompletně (2/2)
Beseda se členy Wagnerovy společnosti a dalšími posluchači živě moderovaná ve studiu Českého rozhlasu. Uvádí Lukáš Hurník.

14.25
Wagnerův Prsten Nibelungův (3/4)
Obsah opery Siegfried přibližuje operní znalec, manažer a publicista Pavel Eckstein. Natočeno v roce 2000.

14.40
Operní maraton - Richard Wagner: Siegfried (1/2)
Třetí díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1992. První dějství.
Zpívají Siegfried Jerusalem (Siegfried), Graham Clark (Mime), John Tomlinson (Poutník), Günter von Kannen (Alberich), Philip Kang (Fafner), Anne Evans (Brünnhilde), Birgitta Svendén (Erda) a Hilde Leidland (Hlas lesního ptáčka). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

16.30
Operní maraton - Richard Wagner: Siegfried (2/2)
Třetí díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1992. Druhé a třetí dějství. Zpívají Siegfried Jerusalem (Siegfried), Graham Clark (Mime), John Tomlinson (Poutník), Günter von Kannen (Alberich), Philip Kang (Fafner), Anne Evans (Brünnhilde), Birgitta Svendén (Erda) a Hilde Leidland (Hlas lesního ptáčka). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

19.50
Wagnerův Prsten Nibelungův (4/4)
Obsah opery Soumrak bohů přibližuje operní znalec, manažer a publicista Pavel Eckstein. Natočeno v roce 2000.

20.05
Operní maraton - Richard Wagner: Soumrak bohů (1/2)
Čtvrtý díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1991. Prolog a první a druhé dějství.
Zpívají Siegfried Jerusalem (Siegfried), Bodo Brinkmann (Gunther), Philip Kang (Hagen), Günter von Kannen (Alberich), Anne Evans (Brünnhilde), Bundschuh (Gutrune), Waltraud Meier (Waltraute), Hilde Leidland (Woglinde), Annette Küttenbaum (Wellgunde), Jane Turner (Flosshilde) a Birgitta Svendén, Linda Finnie a Uta Priew (sudičky). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

23.35
Operní maraton - Richard Wagner: Soumrak bohů (2/2)
Čtvrtý díl operní tetralogie Prsten Nibelungův. Nahrávka dirigenta Daniela Barenboima z festivalu v Bayreuthu v roce 1991. Třetí dějství.
Zpívají Siegfried Jerusalem (Siegfried), Bodo Brinkmann (Gunther), Philip Kang (Hagen), Günter von Kannen (Alberich), Anne Evans (Brünnhilde), Eva-Maria Bundschuh (Gutrune), Waltraud Meier (Waltraute), Hilde Leidland (Woglinde), Annette Küttenbaum (Wellgunde), Jane Turner (Flosshilde) a Birgitta Svendén, Linda Finnie a Uta Priew (sudičky). Hraje Orchestr Bayreuthských slavností.

autor: Petr Veber
Spustit audio