Penderecki 90
Středa večer bude patřit nedožitým devadesátinám Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 2. poloviny 20. století.
Polská hudba si právě v tomto období vydobyla důležité místo na světové scéně. A svůj podíl na tom má i fakt, jak krutě se na polské zemi podepsala 2. světová válka – právě schopnost připomínat novými uměleckými díly holocaust i utrpení polského národa tvoří jednu z důležitých linií Pendereckého díla.
Na úvod zazní dílo, kterým v roce 1960 vstoupil do světového povědomí – Obětem Hirošimy. Další dílo Dies irae vzniklo u příležitosti odhalení památníku v Osvětimi. A do třetice Kaddish vznikl na objednávku města Lodže u příležitosti 65. výročí likvidace zdejšího ghetta. Penderecki je znám také tím, že v 70. letech oznámil konec avantgardního experimentování a směřování k pozdně romantické syntéze. Tu v našem výběru reprezentují tři instrumentální koncerty: violový, hornový a houslový.
Ten houslový vznikl pro Annu Sophii Mutter, která ho také provedla a nahrála. Z dalších zajímavých vokálně instrumentálních skladeb zazní Kosmogonia komponovaná k výročí založení Spojených národů a pozoruhodně bohaté zhudebnění Písně písní.
Na úplný závěr zazní jedna z jeho nejrozsáhlejších kompozic, Symfonie č. 7 „Sedm bran jeruzalémských“, která vznikla na objednávku města Jeruzaléma u příležitosti výročí 3000 let od jeho založení, premiéru měla v roce 1996. Penderecki byl jeden z nejvšestrannějších skladatelů a na tomto výběru děl se o tom můžete přesvědčit.