Přehlídku Opera 2009 zakončila sopranistka Simona Houda Šaturová

23. březen 2009

V devátém ročníku pražského bienále Opera zvítězila inscenace Státní opery Praha - Brittenova Smrt v Benátkách. Cenu diváků získalo na přehlídce desítky českých profesionálních operních divadel liberecké představení Verdiho opery Simone Boccanegra. Protagonistkou závěrečného koncertu byla sopranistka Simona Houda Šaturová. V rozhovoru, který s ní na stanici Vltava vedl Jindřich Bálek, se mimo jiné vyznala ze svého vztahu k italskému belcantovému repertoáru.

Festival Opera měl při vzniku počátkem 90. let ve vínku původně především záchranné motivy, ty však už ztratily na bezprostřední aktuální nutnosti, takže se bienále během let vyvinulo spíše v platformu nabízející prostor pro konfrontaci dění v celku českého hudebního divadla.

Města jsou podle teatrologa Josefa Hermana z pořádající Jednoty českého hudebního divadla vůči svým divadlům vstřícná, celková pozice operních domů není špatná, ale jsou podfinancované, takže se v zahraniční konkurenci z ekonomických důvodů neuplatní.

"Mapa našich operních domů je pestrá," uvedl Herman. Někde by podle jeho slov mohla být cítit i větší dravost šéfů a ředitelů, větší odvaha k experimentům a ke vstupu do kulturního povědomí. Opera obecně je na okraji zájmu, zatímco v zahraničí je mnohde vidět snaha dostat se s tímto žánrem do centra uměleckého dění. U nás panuje pocit, že zahrát operu je tak mimořádné samo o sobě, že není třeba se ještě prosazovat, řekl Herman na setkání s novináři. "Uměleckých aktivit je však tolik, že si místo na slunci musí každá vybojovat - a platí to i pro operu.," zdůraznil. České operní divadla podle něj žijí, ale mohla by žít ještě lépe, ať už svým přičiněním, tak i přičiněním jiných.

autor: Petr Veber
Spustit audio