Přehlídku Opera 2009 zakončila sopranistka Simona Houda Šaturová

23. březen 2009

V devátém ročníku pražského bienále Opera zvítězila inscenace Státní opery Praha - Brittenova Smrt v Benátkách. Cenu diváků získalo na přehlídce desítky českých profesionálních operních divadel liberecké představení Verdiho opery Simone Boccanegra. Protagonistkou závěrečného koncertu byla sopranistka Simona Houda Šaturová. V rozhovoru, který s ní na stanici Vltava vedl Jindřich Bálek, se mimo jiné vyznala ze svého vztahu k italskému belcantovému repertoáru.

  • Hovoří sopranistka Simona Houda Šaturová
0:00
/
29:00

Festival Opera měl při vzniku počátkem 90. let ve vínku původně především záchranné motivy, ty však už ztratily na bezprostřední aktuální nutnosti, takže se bienále během let vyvinulo spíše v platformu nabízející prostor pro konfrontaci dění v celku českého hudebního divadla.

Města jsou podle teatrologa Josefa Hermana z pořádající Jednoty českého hudebního divadla vůči svým divadlům vstřícná, celková pozice operních domů není špatná, ale jsou podfinancované, takže se v zahraniční konkurenci z ekonomických důvodů neuplatní.

"Mapa našich operních domů je pestrá," uvedl Herman. Někde by podle jeho slov mohla být cítit i větší dravost šéfů a ředitelů, větší odvaha k experimentům a ke vstupu do kulturního povědomí. Opera obecně je na okraji zájmu, zatímco v zahraničí je mnohde vidět snaha dostat se s tímto žánrem do centra uměleckého dění. U nás panuje pocit, že zahrát operu je tak mimořádné samo o sobě, že není třeba se ještě prosazovat, řekl Herman na setkání s novináři. "Uměleckých aktivit je však tolik, že si místo na slunci musí každá vybojovat - a platí to i pro operu.," zdůraznil. České operní divadla podle něj žijí, ale mohla by žít ještě lépe, ať už svým přičiněním, tak i přičiněním jiných.

autor: Petr Veber