Rok 2013 a Verdi a Wagner v milánské opeře La Scala

10. duben 2013

Milánské divadlo La Scala – své jméno odvozující od toho, že bylo postaveno roku 1778 v místech, kde býval kostel Santa Maria alla Scala – patří tradičně mezi několik nejprestižnějších světových operní scén. Pro umělce i pro diváky. Na facebooku má přes 90 000 fanoušků.

V roce 2013, kdy se v květnu připomíná 200 let od narození Richarda Wagnera a v říjnu 200 let od narození Giuseppe Verdiho, má divadlo na repertoáru téměř výhradně díla těchto dvou tvůrců.

Sezóna začala tradičně 7. prosince na svátek sv. Ambrože, katolického patrona města, tentokrát ovšem netradičně dílem Richarda Wagnera – Lohengrinem.

Ti, jimž se zdálo, že by býval měl takový okamžik jako vždy být spojen s uvedením italského díla, budou snad uspokojeni 7. prosince 2013 – tehdy totiž další sezónu uvede premiéra nové inscenace Verdiho Traviaty.

Verdi zažil v La Scale první velký úspěch, a to v roce 1842 s operou Nabucco. Na této scéně mělo světovou premiéru postupně sedm z jeho 27 operních děl, včetně díla prvního a posledního, tedy Oberta a Falstaffa. Verdi patří spolu s Rossinim, Bellinim, Donizettim a Puccinim ke skladatelům tvořícím základ repertoáru La Scaly. Ovšem mezi často hrané autory zde patří i Richard Wagner, a to minimálně od dob dirigenta Artura Toscaniniho, tedy už celé století.

02865693.jpeg

O publikum se La Scala, přestože má v hledišti více než 2500 míst, příliš obávat nemusí, návštěva některého představení je totiž trvalým lákadlem pro nekončící zástupy lidí. Vyprodanost se blíží 95 procentům, La Scala eviduje na 17 000 abonentů, ročně napočítá na 425 000 návštěvníků a její muzeum je druhým nejnavštěvovanějším uměleckým místem ve městě – po fresce poslední večeře Leonarda da Vinciho. Zvláštní abonmá vypisuje divadlo pro lidi pod třicet let, jichž přichází za rok 76 000. Jim věnuje i zvláštní představení 4. prosince, stejné, jaké potom o tři dny později při oficiálním zahájení přiláká ty nejlépe situované a nejvlivnější lidi.

U mikrofonu stanice Vltava byl šéf tiskového odboru La Scaly Carlo Maria Cella. Směřují k němu otázky týkající se rivality obou jubilujících skladatelů v současném repertoáru, ale i dotazy dotýkající se programu, plánů a finanční stránky provozu divadla. Rozhovor se vrací i k jarní inscenaci současné opery Psí srdce od Alexandera Raskatova a k osobě dirigenta Daniela Barenboima, který je hudebním ředitelem La Scaly. Hlavním tématem rozhovoru jsou však jména Verdi – Wagner.

autor: Petr Veber
Spustit audio