Rozhlasový podzim bude napřesrok zřejmě také trochu "polský"

23. říjen 2009

Festival Rozhlasový podzim, novinka v kulturním dění v metropoli, měl letos úspěšný start - návštěvnost pěti festivalových orchestrálních večerů předčila očekávání. Úvahy, jak dál v příštích letech, naznačují nejen pravděpodobné rozšíření počtu symfonických koncertů, ale zřejmě také zapojení evropských rozhlasových big bandů a jazzových aktivit. Příští rok by také mohl mít za jedno z možných témat polskou hudbu.

"Chopinovo výročí může být v roce 2010 dobrým důvodem, abychom připomněli polskou hudbu, a to v celé zemi," prohlásil ministr kultury, skladatel Václav Riedlbauch. Hovořil na tiskové konferenci o celoročních chopinovských oslavách, o tom, že by se měla v programech objevovat také nová polská tvorba, i o úvahách učinit právě Rozhlasový podzim napřesrok místem prezentace polské hudby.

Zvaní orchestrů veřejnopráních rozhlasů, v němž navázal Rozhlasový podzim na jednu z dominant posledních ročníků festivalu Pražský podzim, je chápáno i do budoucna jako jedinečný moment a základní idea přehlídky. "Rozhlasová tělesa mají co nabídnout: jejich studiová produkce je orientována přednostně vesměs na vlastní národní repertoár, který by část programu mohl vyplnit poměrně objevným způsobem. Vítané by určitě bylo i předvedení českého repertoáru hostujícími orchestry," uvedla v Týdeníku Rozhlas hudební dramaturgyně stanice Vltava Dagmar Henžlíková. Letošní ročník hostil Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu, s nímž se představil mladý violoncellista Daniel Müller Schott a dirigent Jun Märkl, nezklamali ani Symfonický orchestr Maďarského rozhlasu a známý maďarský pianista Jenö Jandó. Příjemným vybočením z velkého symfonického repertoáru byl koncert Komorní filharmonie Holandského rozhlasu, která přednesla díla období baroka a klasicismu, a to za řízení Kennetha Montgomeryho a za spoluúčasti pianisty Melvyna Tana. Závěrečný koncert, jako už jeden předtím, patřil Symfonickému orchestru Českého rozhlasu, a to s mladou německou houslistkou Sophií Jaffé.

"Poskytnout lze jistě příležitost k vystoupení některým vítězům soutěží a účastníkům projektů, na kterých participuje EBU - patří mezi ně například soutěž New Talent, nadace Borletti Buitoni Trust nebo Cardiffská pěvecká soutěž," uvažuje dramaturgyně. Další je podle ní oblast soudobé tvorby, jíž se rozhlasová tělesa věnují programově. "Řada rozhlasových institucí vypisuje skladatelské soutěže, orchestry mají rezidenční skladatele, Mezinárodní tribuna skladatelů jako nejpočetněji zastoupená rozhlasová soutěžní přehlídka každoročně uvede řadu nejnovějších kompozic - i to by mohly být zdroje, které lze využít," uvedla.

autor: Petr Veber
Spustit audio