Rozhovor s pianistkou Jitkou Čechovou

17. únor 2014

Těžko rozhodnout, co je pro klavíristku Jitku Čechovou víc, zda sólové recitály, nebo členství ve Smetanově triu. Následující rozhovor vznikl ovšem při ještě jiné, třetí příležitosti – když se přední česká umělkyně objevila v sezóně Symfonického orchestru Českého rozhlasu jako sólistka v Brahmsově 1. klavírním koncertu.

Jitka Čechová už několik let postupně realizuje pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku sólových klavírních děl Bedřicha Smetany, vynikajícího pianisty, tedy zdaleka ne pouze autora oper a symfonických básní, jak bývá někdy zjednodušeně vnímán.

Komorní hudba je pro ni ovšem jednou z nepostradatelných aktivit a platforem. Jako pianistka Smetanova tria se jí věnuje naplno, s plným využitím své brilantní technické vybavenosti sólistky. A k tomu spolupracuje i v komorním duu se svými uměleckými partnery ze souboru – s houslistou Jiřím Vodičkou i s violoncellistou Janem Páleníčkem. Trojice loni dokončila kompletní nahrávku trií Johannesa Brahmse, na kterou pak navázalo natáčení Brahmsových koncertantních děl za doprovodu Filharmonie Hradec Králové a za řízení Ondřeje Kukala.

03023930.jpeg

Po studiu na Pražské konzervatoři pokračovala Jitka Čechová na hudební fakultě AMU v Praze ve třídě Petera Toperczera. Velký vliv na její individuální hudební rozvoj měly podněty z postgraduálního studia a z mistrovských kurzů u Eugena Indjice, Vitalije Berzona nebo Lazara Bermana. Má za sebou nesčetné zkušenosti ze zahraničních pódií. Těžiště jejího repertoáru leží ovšem v dílech českých autorů - Smetany, Dvořáka, Janáčka, Martinů či Zdeňka Lukáše.

autor: Petr Veber
Spustit audio