Rozhovor s pianistkou Jitkou Čechovou
Těžko rozhodnout, co je pro klavíristku Jitku Čechovou víc, zda sólové recitály, nebo členství ve Smetanově triu. Následující rozhovor vznikl ovšem při ještě jiné, třetí příležitosti – když se přední česká umělkyně objevila v sezóně Symfonického orchestru Českého rozhlasu jako sólistka v Brahmsově 1. klavírním koncertu.
Jitka Čechová už několik let postupně realizuje pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku sólových klavírních děl Bedřicha Smetany, vynikajícího pianisty, tedy zdaleka ne pouze autora oper a symfonických básní, jak bývá někdy zjednodušeně vnímán.
Komorní hudba je pro ni ovšem jednou z nepostradatelných aktivit a platforem. Jako pianistka Smetanova tria se jí věnuje naplno, s plným využitím své brilantní technické vybavenosti sólistky. A k tomu spolupracuje i v komorním duu se svými uměleckými partnery ze souboru – s houslistou Jiřím Vodičkou i s violoncellistou Janem Páleníčkem. Trojice loni dokončila kompletní nahrávku trií Johannesa Brahmse, na kterou pak navázalo natáčení Brahmsových koncertantních děl za doprovodu Filharmonie Hradec Králové a za řízení Ondřeje Kukala.
Po studiu na Pražské konzervatoři pokračovala Jitka Čechová na hudební fakultě AMU v Praze ve třídě Petera Toperczera. Velký vliv na její individuální hudební rozvoj měly podněty z postgraduálního studia a z mistrovských kurzů u Eugena Indjice, Vitalije Berzona nebo Lazara Bermana. Má za sebou nesčetné zkušenosti ze zahraničních pódií. Těžiště jejího repertoáru leží ovšem v dílech českých autorů - Smetany, Dvořáka, Janáčka, Martinů či Zdeňka Lukáše.