Silvestrovský karnevalový rej na D-dur

19. listopad 2020

Libor Dřevikovský hledal v operetách, operách a kdoví v čem ještě karnevalové scény. A vydalo to na šestnáct hodin... Silvestr 8:00-24:00.

Na poslední den letošního roku připravila stanice Český rozhlas D-dur setkání s krásnou hudbou, která se už přes 300 let hraje v nádherně vyzdobených „palácích“ a k divákům v hledišti promlouvá z „prken co znamenají svět“ ve velkých i menších operních domech po celém světě. Ale protože „čeho je moc, toho příliš“, tak aby toho nebylo „mnoho“, zvolili jsme pro setkání s operní hudbou formu jakéhosi imaginárního karnevalu. V jeho reji budou průběžně znít známé operní i operetní melodie, některé však i v méně známé podobě čili v jakýchsi „hudebních převlecích či maskách“, které ke karnevalu neodmyslitelně patří. Pochopitelně že nezapomeneme ani na známé krásné melodie a díla v jejich originální podobě a zkrátka nepřijde ani hudba neoperní.

03054697.jpeg

Silvestrovské vysílání přímo stylově zahájí koncertní předehra Karneval, jedna z nejpopulárnějších skladeb Antonína Dvořáka; v následujících minutách a hodinách bude znít hudba Luigiho Arditiho (koloraturní valčík), Bedřicha Smetany (hudba z opery Prodaná nevěsta v novodobé úpravě pro dechové okteto), Bohuslava Martinů (v průběhu dne postupně uveden cyklus tří sešitů klavírních miniatur s názvem Loutky I-III), Ludwiga van Beethovena, letošního jubilanta, Johanna Josepha Fuxe, Petra Iljiče Čajkovského (slavný smyčcový sextet Vzpomínka na Florencii) a dále pak hudba k pantomimě Pantalon a Kolombína z pera Wolfganga Amadea Mozarta s navazují klavírní Fantazií na motivy z Mozartova Dona Juana od Ference Liszta; z operního díla Richarda Strausse určitě potěší árie Zerbinetty z opery Ariadna na Naxu, která je považovaná za „poslední velkou belcantovou, koloraturní árii“ zkomponovanou na prahu 20. století. Dopolední vysílání pak uzavře hudba z nejslavnější opery Gioacchina Rossiniho Lazebník sevillský, a to ve dvou dobových úpravách: pro dvě kytary a pro dechové okteto.

Ve druhé čtyřhodince se setkáme s hudbou Leonarda Bernsteina (tance z muzikálů On the Town a West Side Story), Georga Friedricha Händela (suita z opery Acis a Galathea), W. A. Mozarta (hudba k pantomimě Maličkosti), dále pak s klavírním cyklem Lettres intimes od Oskara Nedbala (od jehož tragického skonu uplynulo letos na Štědrý den 90 let), se suitami z baletu Louskáček Petra Iljiče Čajkovského a z hudby ke Snu noci svatojanské (Královna víl) Henryho Purcella; vrcholem bude uvedení nejslavnější operety Franze Lehára (letošního svěžího jubilanta se 150 lety od narození) Veselá vdova ve špičkovém provedení orchestru Vídeňských filharmoniků a Monteverdiho sboru, v jejichž čele stanul slavný anglický dirigent Sir John Eliot Gardiner; protagonisty vtipného příběhu se stali sopranistka Cheryl Studer (Hanna Glawari), tenorista Boje Skovhus (hrabě Danilo Danilowitsch), barytonista Bryn Terfel (baron Mirko Zeta) a sopranistka Barbara Bonney (Valenciennce).

Bedřich Smetana - portrét neznámého autora

Podvečerní vysílání nabídne opravdový „hudebně-karnevalový rej“ v němž mimo jiné zazní Pražský karneval Bedřicha Smetany, Concertino pro housle a orchestr Franze Lehára, Suita z opery Divadlo za branou Bohuslava Martinů, Bravurní variace pro koloraturní soprán a orchestr Adolpha Adama a dále skladby Leonarda Bernsteina, Richarda Strausse, W. A. Mozarta či Jacquesa Offenbacha a nebude chybět setkání s peruánským tenoristou Juanem Diegem Florézem v jehož podání zazní několik slavných neapolských písní.

Poslední čtyřhodinka silvestrovského hudebního karnevalu, kterou otevře půvabný vídeňský valčík Josepha Lannera Die Mozartisten, bude věnovaná opernímu duelu mezi Antoniem Salierim a Wolfgangem Amadeem Mozartem, který se před 234 lety (7. února 1786) skutečně udál ve Vídni, v zámecké Oranžerii císařského Schönbrunnu: Salieriho divertimento-teatrale Prima la musica e poi le parole (Nejprve hudba a potom verše) a Mozartův singspiel Der Schauspieldirektor (Divadelní ředitel). Obě díla vznikla na přímou objednávku císaře Josefa II. pro dvorní zábavní slavnost, ale současně byla také soutěží mezi italskou a německou operou: mezi buffou a singspielem, neboť v polovině 80. let 18. století ve Vídni tyto dva žánry mezi sebou tak trochu soupeřily. Protože Salieri a Mozart znali velmi důvěrně divadelní prostředí z četných osobních zkušeností při provádění svých oper, vybavili svá díla svěží, vtipnou a duchaplnou hudbu. Obě opery zazní z nahrávky v nastudování Nikolause Harnoncourta. Po dvou malých operách pak přijde vhod malé „osvěžení“ v podobě hudby Bohuslava Martinů, Jacquesa Offenbacha či Josefa Strausse.

02162366.jpeg

A milovníky krásných hlasů jistě potěší vzpomínka na legendárního „tenora tenorů“ Luciana Pavarottiho, který by letos v říjnu oslavil 85 narozeniny; v jeho podání zazní populární árie a písně Luigiho Denzi, Giuseppa Verdiho, Giacoma Pucciniho a Ruggera Leoncavalla. Závěr vysílání bude tradičně patřit dvěma nejpopulárnějším dílům barokní hudby: houslovým koncertům Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho a Hudbě ke královskému ohňostroji Georga Friedricha Händela.

autor: Libor Dřevikovský
Spustit audio