Smetanův Dalibor poprvé v Japonsku

29. červenec 2015

Operní soubor Slezského divadla Opava uvedl během desetidenního zájezdu do Japonska poprvé v této zemi Smetanova Dalibora. Hostoval tam současně i se svou inscenací japonské národní opery Júzuru, která se na opavském jevišti objevila před dvěma lety, tehdy vůbec prvně nastudovaná evropskými umělci v japonštině. Režisérem byl Tokio Kenneth Ohska. Dílo evropsky orientovaného skladatele Ikumy Dana komponované v polovině 20. století se nyní hrálo v Cukubě a několika dalších městech.

Smetanova opera Dalibor, jedno ze základních děl české hudby, byla na programu v neděli 25. října ve městě Tokorozawa v tokijské aglomeraci. V hlavních rolích se představili Michal Pavel Vojta, Tereza Slupská a Andrij Škurhan. Režii měl Josef Novák.

Na představeních Júzuru i Dalibora se vedle členů opavského divadla podílel také dětský pěvecký sbor z Cukuby, členové japonského pěveckého sboru Wadachi z Tokia, který se často věnuje české hudbě, a mužský sbor z Tokorozawy.

V Tokiu pak měli opavští umělci o čtyři dny později galakoncert. Společně s Vojtou, Slupskou a Škurhanem to byla ještě sopranistka Katarína Jorda Kramolišová, ztvárňující také hlavní roli v opeře Júzuru. Vedle melodií z Dalibora zazněly scény ze Smetanových oper Tajemství a Prodaná nevěsta i árie ze známých děl italského repertoáru. Dirigentem turné byl Jan Snítil.

01027042.jpeg

Na rozdíl od české hudby symfonické a komorní je česká operní tvorba v Japonsku dosud takřka neznámá. Zájezd byl koncipován jako nekomerční, a to ve spolupráci s japonskou neziskovou organizací Harmonie. Organizačně za projektem česko-japonské kulturní výměny stála Snítilova manželka, pianistka Masako Nakajima. Získala záštitu a finanční podporu českých a japonských veřejných institucí i soukromých sponzorů. Turné bylo rovněž příležitostí pro prezentaci města Opavy.

autor: Petr Veber
Spustit audio