Vlado Valovič a Miroslav Hloucal z Rozhlasového bigbandu Gustava Broma

14. červen 2017
Vladimír Valovič, ředitel Slovenského institutu v Praze (vpravo) a Miroslav Hloucal, trumpetista, aranžér a skladatel

Jazz může fúzovat s čímkoli. Ale měla by v něm zůstat trocha swingu.

V Telefonotéce byli na návštěvě umělecký šéf a dirigent rozhlasového bigbandu Vlado Valovič a trumpetista, aranžér, skladatel Miroslav Hloucal. Ten přímo ve studiu předvedl několik trubkových triků, které používají jazzoví hráči, ale do klasiky se nehodí.

Jinak má jazz a vážná hudba víc společného než rozdílného. Jazz se píše do stejně detailních partitur jako klasika, zkoušky jsou podobné – cvičí se souhra, ladí dynamika, barva. Pak ale přijde čas pro improvizaci – Vlado Valovič říká, že každý sólista má ambici alespoň drobným detailem překvapit své spoluhráče v orchestru. Sólo musí být vystavěné, gradující a nesmí ztratit kontakt s harmonií a hlavním tématem skladby. V jazzu se krásně pojí spontánnost s racionalitou.

Je to tak i u druhé role Vlada Valoviče – ředitele Slovenského institutu v Praze. Ani v této pozici nezapomíná na improvizaci. „Většinou nejde nic podle plánu a musíš na to být připravený".

Institut chystá na příští rok řadu velkých akcí k výročí republiky. „Dáme tu republiku zase dohromady," říká Vlado Valovič a co do vztahu Slováků a Čechů je velký optimista. Říká, že hlavně díky kultuře jsme stále pohromadě.