Z Prahy do Ostravy a zpět a pak do Lipska

2. březen 2018

Petr Veber se těší, jak bude cestovat.

Sopranistka Gabriela Beňačková má pro mě nepřekonatelně kouzelný hlas. Stačí si vzpomenout na nahrávky – na Janáčkovu Jenůfu a Káťu, Dvořákovu Rusalku, Smetanovu Mařenku i Libuši, na Pauerovu Zuzanu, na Mahlerovu Druhou symfonii, Dvořákovu Stabat mater a Requiem nebo na Poulenkovu Stabat mater… na desky s áriemi od Verdiho, Pucciniho a dalších světových autorů, na koncerty v 80. a 90. letech, jeden také s Evou Urbanovou na Pražském jaru před jedenácti lety… a třeba i na její zpěv, který propůjčila Destinnové ve filmu Božská Ema… Připomenout si tuto legendu je možné v pondělí na večeru s Českým národním symfonickým orchestrem, při němž Gabriela Beňačková dá velký prostor také mladému tenoristovi Jakubu Pustinovi a mezzosopranistce Ester Pavlů.

Lady Macbeth v Ostravě

Ve čtvrtek 8. března uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě v premiéře svou novou inscenaci Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu, silné, zdrcující, dobře napsané, zralé a působivé dílo, mimochodem z pera teprve šestadvacetiletého autora. Expresivní příběh z carského Ruska, psaný však se zkušeností z komunistického režimu. Příběh zachycující zmarněný osud talentované a chytré ženy, dohnané k vraždě a nakonec i sebevraždě. Opera, která popudila Stalina. Tak, že vůči skladateli směřovalo – zdaleka ne naposledy -  ideologické obvinění z „formalismu“, tedy z „protilidovosti“. Tak schválně, jak toto naturalistické drama ztvární dirigent Jakub Klecker s režisérem Jiřím Nekvasilem, který v díle současně vidí jízlivou tragickou grotesku.

Výročí Orchestru Gewandhausu

Druhý březnový víkend bude patřit v Lipsku oslavám 275. výročí Orchestru Gewandhausu, přesněji založení Koncertní společnosti Grosses Concert, která stála u začátku pravidelného pořádání orchestrálních vystoupení. V sále Gewandhausu, který musel být po válce navíc postaven úplně znovu a nově, počítají nicméně teprve 237. sezonu. Nedělní slavnostní koncert tam slibuje nové dílo od Jörga Widmanna, Brucknerovu Sedmou symfonii – a hlavně hvězdného Andrise Nelsonse, který je novým hudebním ředitelem lipského tělesa, ale který současně nadále zůstává šéfdirigentem Bostonského symfonického orchestru.

autor: Petr Veber
Spustit audio